loading

انواع سبک گچ بری


گچ بری و گچ کاری

فعالیت های که با گچ در ساختمان به انجام می رسد در دو شکل متفاوت در دکوراسیون داخلی منزل به اجرا در می آید. در گام اول می توانیم به انواع سبک گچ بری و در گام دوم گچ کاری را می توانیم عنوان کنیم.


گچ کاری: در واقع بیس و پایه کار است تا گچ بری زیباتر خود را به تصویر بکشد. در واقع گچ بری بدون گچ کاری عملاً هیچ استفاده و سودی برای شما ندارد و امری بی نتیجه محسوب می شود.

یکی از اصلی ترین فرایندهای کاری برای بهره گیری از یک ساختمان گچ کاری است که بدون این مهم استفاده از ساختمان اصلاً معنی و مفهومی برای سکونت ندارد.


گچ بری: یکی هنر است که به شما این امکان را می دهد که علاوه بر دیزاین داخلی فضای منزل به سقفی لاکچری، لوکس و متفاوتی نیز دست پیدا کنید. در واقع هدف اصلی گچ بری جلاء دادن به دکوراسیون داخلی است.

گچ بری در واقع به عمل بریدن گچ و ایجاد اشکال مختلف بر روی سقف، دیوار و ستون گفته می شود. این کار علاوه بر تجربه و تخصص به یک گچ کار خلاق و هوشمند نیز برای خلق تصاویر منحصر به فرد نیازمند است.


فرایند کاری که به وسیله گچ در ساختمان به انجام می رسد در یک دسته بندی کلی به دو بخش گچ بری و گچ کاری تقسیم می شود.

گچ کاری یکی از اصلی ترین نیازهای هر ساختمان به شمار می آید و برای بازسازی منزل نیز بسیار کاربرد دارد؛ اما گچ بری به منظور زیبا سازی ساختمان با استفاده از فکر هوشمندانه ای که طراح در پس ذهن خود دارد به تصویر کشیده می شود.

گچ بری در ساختمان به چه سبکی انجام می شود؟

• گچ بری همراه با رنگ آمیزی
• گچبری با ورق طلا
• گچ بری با پتینه کاری
• گچبری نقاشی مینیاتوری

معرفی انواع گچ بری مدرن و کلاسیک

این روزها با دو سبک گچبری کلاسیک و مدرن روبرو هستیم؛ که در هر دو سبک دو نوع گچ بری پیش ساخته شده و دستی برای شما در نظر گرفته شده است.

قیمت تمام شده گچ بری دستی و پیش ساخته شده قدری با یکدیگر تفاوت دارند؛ همین امر بهره گیری از این هنر را با هر مقدار بودجه ای در دو شکل متفاوت برای شما میسر کرده است.

مطالب مشابه  تزیین دیوار راهی برای بازسازی خانه

اگر می خواهید به یک دکوراسیون لوکس و لاکچری دست پیدا کنید می توانید گچ بری با ورق های طلا را با استفاده از گچ بری دستی به انجام برسانید.

حال اگر هدف شما رسیدن به یک دکوراسیون مدرن است با استفاده از خط های صاف و یک دست می توانید گچ بری مدرن را به تصویر بکشید.

انواع سبک گچبری

• گچ بری مدرن (پیش ساخته، دستی)
• گچ بری سنتی یا همان کلاسیک (پیش ساخته، دستی)

گچ بری پیش ساخته شده:

عموماً این سبک از گچ بری به شکلی است که گچ به صورت آماده شده خارج از فضای کار آماده می شود و در محیط به اجرا در می آید. کارگاه های مخصوصی در این راستا فعالیت می کنند که فرایند کاری شان به جهت تولید گچ پیش ساخته شده است.

در این روند کاری گچ در قالب های مخصوص بر اساس طرح و ایده مشتری بر اساس سبک طراحی مد نظر ریخته می شود و پس از خشک شدن از قالب های مخصوص جدا می شود.

اندازه های این سبک از گچ بری چیزی در حدود یک متر است که با استفاده از چسب و میخ بر روی سقف چسبانده می شود. قیمت تمام شده ارزان تری به نسبت گچ بری دستی این سبک از کار به خود اختصاص داده است.

گچی که بیرون از فضای داخلی ساختمان در کارگاه های مخصوص شبیه به قاب های از پیش ساخته شده آماده می شود را عموماً گچ بری پیش ساخته می گویند. قیمت تمام شده کمتری به نسبت گچ بری دستی دارد اما کیفیت کار دستی را ندارد.

اجرای گچ بری

گچ بری دستی

گچ بری دستی به دو دسته تقسیم می شود:

• گچ بری برش خورده یا ساخته شده
• گچ بری برش نخورده یا ابزارهای گچی

گچ بری برش نخورده یا ابزارهای گچی:

این گچ بری قیمت تمام شده بیشتری به نسبت گچ بری پیش ساخته شده به مشتری متحمل می کند، اما از منظر کیفیت و زیبایی بسیار منحصر به فرد و خاص تر جلوه می کند.

این فن از گچ بری به ابزارهای گچی نیز شهرت دارند و با گچ زنده فرایند کار به انجام می رسد. بر روی ستون، سقف و دیوارها گچ چسبانده می شود و با استفاده از ابزارهای مخصوص خطوط و شکستگی ها به صورت یک دست و یک نواخت به تصویر کشیده می شود.

مطالب مشابه  صفرتاصد اجرای کناف

استفاده از گچ بری برش نخورده یا ابزارهای گچی:

از گچ بری دستی برای لبه های نور مخفی، کنج دیوارها (گلویی)، نبشی دیوار با زاویه 90 درجه (قاشقی) و قاب دیواری که بسیار مرسوم شده استفاده می شود.

گچبری دستی

گچ بری برش خورده یا ساخته شده:

این سبک از گچ بری به شکلی است که روند کار روی همان گچ بری های که برشی نداشت به شکل برش خورده دنبال می شود.

در این مرحله نیاز است طرح های به درخواست طراح یا به اختیار تیم گچ بری ابتدا مشخص شود. طرح مد نظر زمانی که توسط گچ بر آماده شد به دو صورت مورد استفاده قرار می گیرد.

یکی از این راهکارها این است که گچ روی یک سطح گچی شبیه به مرحله نصب ابزارهای گچی نصب می شود. راهکار دوم به شکلی است که قسمتی از سطح کار گچ زده می شود و سپس گچ برش خورده نصب می شود.

گچ بری دستی به دو بخش برش خورده و برش نخورده دسته بندی می شود. در مدل برش خورده همان طور که از نام آن مشخص است گچ با قاب ها و طرح های آماده در ساختمان به اجرا در می آید، اما در مدل برش نخورده که به ابزار گچی نیز شهرت دارد روند کار با گچ زنده به انجام می رسد.

روند کار نصب گچ برش خورده چگونه است؟

ابتدا طرح مد نظر توسط تیم گچ کاری طراحی و روی فضای مد نظر به اجرا در می آید. این امر شبیه به فرایند کاری ابزارهای گچی انجام می شود؛

یعنی با استفاده از ابزارهای گچی طرح ترسیم می شود یا اینکه قسمتی از فضا گچ زده می شود و اطراف آن برش می خورد و سپس طرح مد نظر پیاده می شود.

این طرح عموماً روی یک سری نایلون ها در ابتدا انجام می شود سپس طرح مد نظر سوزنی شکل می شود. سپس با قرار دادن طرح بر روی ابزار گچی و با گرده پاشی یا پودرهای رنگی طرح مد نظر روی کار پیاده می شود که به این فرایند کار گرده کاری گفته می شود.

مطالب مشابه  کف سازی ساختمان

پس از مشخص شدن خطوط نایلون جدا می شود و سطحی که با استفاده از گرده طراحی شده است را با استفاده از ابزار گچ بری که نام اصلی آن دم بر است دم زده می شود.

سپس با وسایل تخصصی دیگر بعد سازی به گچ بری به انجام می رسد و فرایند صاف کردن به انجام می رسد.این فرایند کاری قدری زمان بر است و تایم زیادی را از تیم گچ کاری می گیرد.

گچ بری و گچ کار دو سبک کاری متفاوت دارند که هر دو به صورت پیش ساخته و دستی به اجرا در می آیند. در مدل دستی یا ابزارهای گچی فرایند کار با گچ زنده انجام می شود و در گچ بری پیش ساخته شده پیش از اجرا در کارگاه طرح مد نظر آماده می شود.

اجرای گچبری

کلام آخر پیرامون گچ بری و گچ کاری

گچ بری و گچ کاری همان طور که در طی این مقاله به آن اشاره شده با یکدیگر بسیار تفاوت دارند. شاید گچ بری نیاز اصلی یک ساختمان محسوب نشود؛ اما بدون گچ کاری کردن یک ساختمان عملاً استفاده از آن فضا ممکن نیست.

می توان تمامی محیط را ابتدا گچ کاری کرد و زمانی که بودجه مالی به حد کفایت رسید از هنر گچ بری برای زیبا تر کردن فضای داخلی منزل بهره گرفت. گچ بری به دو شکل مدرن و کلاسیک بسته به سلیقه و نظر شما به اجرا در می آید.

در هر دو سبک گچ بری به صورت پیش ساخته شده و دستی به انجام می رسد. گچ بری پیش ساخته شده به شکلی است که طرح های آماده یک متری بیرون از ساختمان آماده و در محیط به اجرا در می آید.

این امر در حالی است که گچ بری دستی در ساختمان توسط گچ زنده به دو شکل گچ بری برش خورده و برش نخورده به تصویر کشیده می شود.

اگر می خواهید از هنر گچ بری های لوکس برای قاب های سقفی، ستون ها، قاب های آینه ای، اپن آشپزخانه، نمای ورودی ساختمان و مکان های دیگر به شکلی بسیار حرفه ای بهره بگیرید به شما توصیه می کنیم از طریق پل های ارتباطی که برای شما عزیزان در نظر گرفته شده است با تیم تخصصی ما ارتباط برقرار کنید.

بلاگگچبری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *