loading

دلایل ایجاد موج در گچکاری


خیلی از مشکلات و معایبی که در هنگام سفید کاری نهایی به وجود می‌آید؛ ریشه در زیر کاری و آستر کشی نادرست سطح دارد. از مهمترین معایبی که در گچ کاری به وجود می‌اید و در معرض دید همه قرار می‌گیرد، از زیبایی و کیفیت کار می‌کاهد، موج افتادن در سطح گچکاری است.

ضرب المثل خشت اول چون نهد معمار کج، تا ثریا می‌رود دیوار گچ در حرفه گچ کاری بسیار کابرد دارد؛ چرا که هر اشتباهی در مراحل مختلف گچ کاری در کیفیت نهایی کار تاثیر می‌گذارد.

با اینکه اکثر مواقع امکان رفع کردن مشکلات در گچ کاری وجود دارد، اما این کار باعث صرف زمان وهزینه ی بیشتری می‌شود بنابراین پیشگیری روش بهتری است.

موج افتادن به هردلیلی که در هنگام استرکشی سقف یا دیوار ایجاد شود، در ابتدا خیلی جلوه ی بدی ندارد و به چشم نمی‌آید؛ اما به مرور زمان و همچین با اجرای نهایی کار و کار گذاشتن نورهای مصنوعی این موج ها خیلی بیشتر خود را نشان می‌دهند.

تیم گچ کاری و گچبری لوکس پلاستر در این مقاله، برخی از علت‌های ایجاد شدن موج در سطح استرکشی و در نهایت سفیدکاری و نرمه کشی را با شما در میان گذاشته است. با ما همراه باشید.

دلایل ایجاد شدن موج در گچ کاری چیست؟

یکی از علت‌های ایجاد شدن موج در سطح گچ کاری، کروم بندی و شمشه گیری نادرست (ناشاقول بودن بالا یا پایین شمشه گیری و ضرب دری شدن شمشه گیری) است.

علت دیگری که می‌تواند موجب موج انداختن در گچ کاری شود؛ شمشه کشی نادرست آسترکشی و گچ و خاک است. یعنی آستر دچار موج افتادگی شده و در مرحله ی سفیدکاری، هنگام نرمه کشی و پرداخت کردن موج روی سطح سفیدکاری نیز نمایان می‌شود.

دوباره کاری، می‌تواند یکی دیگر از علت‌های این اتفاق باشد. یعنی زمانی که گچ کار شروع به استرکاری کل اتاق، با متریال گچ و خاک یا ملات یک گچه می‌کند؛ بعد از این کار باید حفره‌هایی برای تاسیسات (مانند قوطی برق‌هاو …) ایجاد کنند.

مطالب مشابه  ایتم های نازک کاری شامل چه مراحلی می شوند؟

همه‌ی این حفره‌ها باید دوباره با همان ملات استرکشی پر شوند؛ که این امر سبب می‌شود اختلاف ارتفاع هایی در سطح به وجود بیاید و هنگام سفید کاری موج ها نمایان شوند.

یکی دیگر از اشتباهاتی که موجب می‌شود هنگام سفیدکاری در کار موج ایجاد شود، بیرون زدگی قوطی های کلید برق‌ها و پریزها حتی به مقدار کم است. این کار باعث می شود یک اختلاف سطحی در گچ کاری پیرامون این قسمت ها صورت گیرد و به شکل موج دیده شود.

بازسازی سقف
نمونه حفره هایی که نیاز به دوباره کاری دارند

تمیز نبودن سطح آسترکشی شده برای شروع سفیدکاری ؛ موجب موج افتادن سفید کاری می‌شوند. این مشکل بیشتر در دیوارها اتفاق می‌افتاد؛ زیرا از پایان آسترکشی تا شروع سفید کاری وقفه ی زمانی ایجاد می‌شود.

در این زمان ممکن است در عملیات‌های دیگر ساختمان سازی، مانند اجرای بتونه کاری سقف کناف که ممکن است مواد بتونه روی دیوار بریزد، یا ریختن دوغاب سیمانی روی دیوار، یا ریختن ملات گچ سقف روی دیوار و یا به دلایل دیگر سطح دیوار ناصاف یا کثیف شود و باز موج در سطح ایجاد شود.

توکشی گچ موردی است که در مقاله‌ی قبل به علل ایجاد ان اشاره کردیم.

مطالعه بیشتر درباره توکشی گچ

معمولا به دلیل دمای نامناسب و رطوبت هوا این اتفاق می افتاد وهنگام نرمه کشی، به دلیل شمشه کشی نکردن این توکشی ها موجب موج انداختن در سطح گچ کاری می‌شوند.

علت دیگری که موجب موج انداختن در گچ کاری می‌شود این است که هنگام نرمه کشی بالای دیوارها، گچ کار روی چوب بست می رود و قسمت بالای دیوار را نرمه کشی می کند، پس از ان باید قسمت پایین دیوار را سفیدکاری کنند.

در محل اتصال این دو قسمت که اصطلاحا به آن دوبند گفته می‌شود؛ اگر دقت لازم صورت نگیرد؛ هم پوشانی به خوبی صورت نمی‌گیرد و سبب موج انداختن در این قسمت می‌شود.

بیرون زدگی قوطی برق دلیل موج در گچ کاری

یکی از علل‌های ایجاد موج در سقف، کارگذاشتن سیم‌های هالوژن هاست و لبه های ان هنگام پرداخت کردن به ماله گیر کرده و باعث موج انداختن در گچ کاری می‌شوند.

مطالب مشابه  گچ کار حرفه ای چه ویژگی هایی دارد؟

کم دقتی استاد گچ کار در هنگام کشو زدن در کنج‌های اتاق‌ها و خوب پرداخت ندادن ان قسمت‌ها، باعث موج انداختن ان بخش می‌شود.

گاهی اوقات ممکن است گچ کاری به نحوه احسن به پایان برسد و مورد تایید قرار گیرد اما در هنگام بهره برداری از خانه متوجه این موج ها در گچ کاری شوید. در این مواقع مقصر گچ کار نیست.

بلکه نقاش بی توجه به کیفیت کار گچ کاری، با کاردک قدیمی و قوس دار شروع به بتونه کشی می‌کند و تمام زحمات گچ کار حرفه ای از دست می‌رود؛ موج ها به دلیل بتونه کشی نادرست ایجاد می شوند و پس از نقاشی خود را نشان می‌دهند.

12 روش برای جلوگیری از ایجاد موج در گچکاری

1. از راه‌های جلوگیری از ایجاد موج در گچکاری ، کروم گیری صحیح با دقت بالا، شاقول بودن کروم‌هاست.

2. راه دیگر، شمشه گیری دقیق تیرچه ها با گچ سفت و رنگ متفاوت برای نشانه گذاری در زمان استرکشی

3. دقت در شمشه کش کردن پرکاری ها، و یک دست کردن ان و هموار کردن سطح

4. یک دست بودن ملات پرکاری و گچ و خاک

5. کاهش فاصله ی زمانی اجرای بالادست و پایین دست دیوار و اجرای بدون تاخیر تا زمانی که دوبندها خیس است.

6. اجرای تاسیسات( لوله گذاری، کار گذاشتن قوطی های برق و … ) قبل از مرحله ی پرکاری (بعد از کروم گذاری انجام شود)

7. تمیز کردن دیوار و عاری کردن ان از گرد و خاک، الودگی و مواد دیگر پس از استرکشی

8. استفاده از گچ مناسب و مرغوب و الک شده در ملات ها

9. ایجاد شرایط دمایی مناسب برای خشک شدن گچکاری

10. رابیتس بندی قسمت هایی که در زیر استرکاری قرار می‌گیرد مانند لوله های برق پروفیل ها و … به جز بلوک ها؛ برای جلوگیری از ایجاد ترک در سفید کاری

11. هنگام لکه گیری قسمت هایی که نیاز به دوباره کاری دارند، باید اطراف ان قسمت ها را خیس کرده و بعد شروع به لکه گیری کرد.

مطالب مشابه  اجرای استخر با بلوک سیمانی

12. نور های بیش از حدی که از قسمت های باز ساختمان و پنجره های اجرا نشده می تابند، در هنگام سفید کاری باید محدود شوند؛ چرا که در هنگام بهره برداری قسمت زیادی از این میزان نور توسط پنجره، پرده و … گرفته می شود و نور بیشتر توسط نورهای مصنوعی و با زاویه ای متفاوت می‌تابد.

بنابراین بهتر است در صورت امکان این نورپردازی مصنوعی زودتر انجام شود تا درصورت دیدن موج در گچکاری ان را رفع کرد. بهتر است نور را موازی با سطح گچ کاری شده انجام شود تا موج را به خوبی نشان دهد.

روش رفع موج ها هنگام سفید کاری

با وجود همه‌ی تلاش‌های گچ کار ممکن است گاهی باز هم موج به دلایل مختلف ایجاد شود؛ در این زمان گچ کار با قرار دادن نور موازی با سطح سفیدکاری، موج ها را پیدا می‌کند و با ماله کشی به صورت افقی برجستگی و موج ها را می‌برند. برای موج یابی با دقت بیشتر گچ کار می تواند با کشیدن دست روی سطح ، حتی موج های خفیف را نیز پیدا کند.

کلام اخر

برای به دست اوردن یک سطح سفیدکاری شده‌ی صاف و بدون موج، لازم است که از ابزارالات صاف و بدون ایراد استفاده کرد تا این ابزار باعث ایجاد مشکل در کار نشوند.
انجام دادن گچ کاری بدون ایراد، کاری سخت و زمان بر است و نیاز به حوصله و دقت زیادی دارد.

درست است که گچ کار باید تمام تلاش خود را انجام دهد تا یک کار با کیفیت و بدون ایراد تحویل کارفرما دهد؛ اما با این حال کارفرما نباید توقعات بیش از حد داشته باشد و فشار بی منطق روی تیم گچکاری وارد کند. چرا که کم بودن فشار روحی کار باعث افزایش کیفیت کار تیم می‌شود و این هم به نفع کارفرما و هم گچ کار است.

ارتباط با تیم لوکس پلاستر

برای ارتباط مستقیم با تیم ما روی آیکون واتساپ در پایین صفحه کلیک کنید.

بلاگگچکاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *