loading

گچ بری مدرن و کلاسیک


گچبری کلاسیک و مدرن

گچ بری عموماً به منظور جلاء دادن به سقف، دیوار و ستون های یک ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد. استفاده از گچبری برای اپن آشپزخانه، نماهای ورودی و بسیاری فضاهای دیگر بر اساس نیاز مشتری به انجام می رسد.

گچبری کلاسیک

این روزها گچ بری کلاسیک بسیار رواج دارد، زیرا الگوهای آن وجود دارد و روند کار به سادگی دنبال می شود. گچ بری های همانند گچ بری بیشابور یا مسجد فرومن در سبزوار که تاریخچه این گچ کاری به قرن ۴ تا ۷ منوط می شود نمونه های در این راستا محسوب می شود.

الگوهای مربوط به تخت جمشید نیز برای ایده پردازی مورد استفاده قرار می گیرد. استفاده از الگوهای تکراری برای رسیدن به یک گچ بری کلاسیک امری است که بسیار توسط تیم های حرفه ای گچ بری تکرار می شود؛ زیرا عیوب کار دست به دست رفع شده است و یک کار بدون نقص و زیبا به تصویر کشیده می شود.

کسانی که در تهران فرایند گچ بری کلاسیک، سیمان بری کلاسیک و نمابری کلاسیک را به شکلی بسیار حرفه ای به انجام می رسانند مهندس فرزاد دلیری و مهندس علی موسی پناه هستند.

گچبری مدرن

گچبری مدرن نیز به گچ بری گفته می شود که خطوط و شکستگی های منحنی در آن به کار گرفته نمی شود. در سبک مدرن اصلاً انحنا وجود ندارد و بیشتر شیارها و شکستگی های است که با بازی نور و سایه به تصویر کشیده می شود.

معماری که بهترین طرح ها را در سبک مدرن، گچبری مدرن یا نمای مدرن این روزها به تصویر کشیده است مهندس نیکبخت است که مشهور به معمار سبز ایران است.

گچبری در مقایسه با سایر پارامترهای که برای زیبا سازی ساختمان از آن استفاده می شود بسیار مقرون به صرفه است از همین رو استقبال از آن این روزها شکل گسترده ای به خود گرفته است.

رنگ مطلوب، کاربرد آسان، فراوانی و ارزانی از مهم ترین پارامترهای بهره گیری از این هنر مقرون به صرفه به شمار می آید. گچ بری مدرن و کلاسیک با دو شکل و طرح متفاوت توسط اساتید برجسته در قاب خانه شما به تصویر کشیده می شود.

گچ بری روی سقف
گچبری روی سقف

گچ بری چیست؟

گچبری یکی از هنرهای تزئینی است که برای نمای بیرونی و داخلی منزل به منظور جلوه دادن بیشتر به فضا مورد استفاده قرار می گیرد. این هنر قدمتی بسیار دیرینه دارد و شما به راحتی می توانید آن را در خانه های مادر بزرگ ها و پدر بزرگ هایتان به وفور مشاهده کنید.

مطالب مشابه  تایل سقفی چیست؟

گچ به دلیل خصوصیت های بارزی که دار است بسیار در فرایند ساخت و سازهای داخلی از آن استفاده می شود. مقرون به صرفه بودن خدمات پیرامون گچبری یکی از دلایل بارزی است که این هنر را با استقبال بسیاری روبرو کرده است. گچبری یکی از هنرهای وابسته به معماری است که در هر منطقه و هر زمان شکل و شیوه مخصوص به خود را در بر داشته است.

خصوصیات بارز گچ چیست؟

• مقاومت در برابر آتش سوزی
• مقرون به صرفه بودن قیمت تمام شده

• زود گیری و چسبندگی همراه با قابلیت حجیم شدن برای هنرهای تزئینی

گچ بری به دو سبک مدرن و کلاسیک به انجام می رسد. در هر دو روش فرایند کاری به صورت دستی و پیش ساخته دنبال می شود. در روش اول از گچ بری برش خورده و برش نخورده استفاده می شود اما در روش دوم گچ در کارگاه های مخصوص آماده و در محیط کار با استفاده از چسب ها و میخ های مخصوص نصب می شود.

گچبری روی ستون
گچبری در سرستون

گچ بری برای چه فضاهای مورد استفاده قرار می گیرد؟

گچبری یکی از هنرهای بسیار رایج در ایران است، اما هر زمان که صحبت از این فن به میان می آید تصور عموم منوط به این مهم می شود که تنها برای زیبا سازی سقف می توان از این هنر بهره گرفت؛ اما باید بگویم برای دیوارها، ستون ها، فضای مرتبط با لوستر، گچبری نور مخفی سقف، ارک، لابی و بسیاری فضاهای دیگر که نیاز به ایده پردازی باشد از این حرفه بهره استفاده می شود.

از همین رو بر اساس گرایش کافرما به سبک مد نظر و طرح و ایده ای مورد نیاز این روند در دکوراسیون داخلی به انجام می رسد که این روزها از تنوع بسیار گسترده ای بهره گرفته است

گچبری روی دیوار
گچ بری روی دیوار

تفاوت گچ بری سنتی و مدرن
گچ بری سنتی طرح هایی را همراه با جزئیات بسیار ظریف و شلوغ شبیه باغ های بهشت تداعی می کند. گچ بری مدرن خطوط و طرح های ساده خطی است که کارایی آن بیشتر از وجه زیبایش به تصویر کشیده می شود.

بر اساس نیاز کارفرما گچ بری بر روی سقف، دیوار و ستون ها به انجام می رسد شاید در گذشته تنها برای اتاق پذیرای از این هنر بهره می گرفتند، اما این روزها از گچ بری پیش ساخته که فرایند کار را شکل ساده تری بخشیده است حتی در اتاق های خواب نیز برای زیبا تر شدن فضا استفاده می شود.

مطالب مشابه  چه سقفی برای سرویس بهداشتی مناسب است؟

گچ بری سنتی، دستی یا کلاسیک چیست؟
گچ بری سنتی را شما به راحتی می توانید در خانه های قدیمی، کاخ ها و معماری های سنتی مشاهده کنید و طرح های پر جزئیات و ظریف آن را که به شکل بسیار هنرمندانه ای در یک قاب به تصویر کشیده شده است نظاره گر باشید. در این سبک از طراحی شما می توانید

• طرح های از باغ های بهشت
• انواع گل ها و پرنده ها
• و مناظری شلوغ و بسیار رنگی

را شاهد باشید.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید گچبری سنتی یکی از هنرهای اشرافی بود که در گذشته مورد استفاده قرار می گرفت و هر کسی توان مالی بهره گیری از آن را نداشت.

گچبری دستی و کلاسیک در گذشته در خانه های اشراف زادگان، امکان مذهبی و مقدس و مساجد عموماً مورد استفاده قرار می گرفت و سبک های مختص به خود را داشت که در ادامه به چند نمونه از آن اشاره خواهیم داشت.
گچبری سنتی شامل موارد زیر می شود.

گچبری در گذشته به خاطر اینکه به صورت دستی به انجام می رسید بسیار هزینه بر و زمان بر بود از همین رو تنها اشراف زاده ها و کسانی که وضعیت مالی خوبی داشتند قادر به بهره گیری از این هنر برای زیبا سازی فضای داخلی منزل خود بودند. از سوی دیگر شما در اماکن مذهبی به دلیل ارادت قلبی افراد نیز می توانید این هنر تأثیر گذار را شاهد باشید.

معرفی مختصر پیرامون انواع گچ بری سنتی

گچبری لایه ای:

هنری پیشرفته تر از گچ بری معرق است که با استفاده از چند لایه گچ که هر کدام تم رنگی متفاوتی دارند فرایند گچ بری آغاز و سپس با کشیدن با استفاده از ابزار گچ بری طرح های مد نظر به اجرا گذاشته می شود

گچ بری معرق:

این روش شبیه پازل چینی دنبال می شود به شکلی که طرح های مد نظر از پیش آماده می شود و با در کنار هم قرار دادن آن ها به تصویر نهایی می توان رسید.

گچ بری کلوخی:

این نمونه از گچ بری را می توان در عمارت های دوره ناصر الدین شاه مشاهده کرد که با نفوذ فرهنگ غربی در ایران وارد شده است.علت مشهور شدن ان به نام کلوخی این است که برجستگی های فراوانی دارد.

مطالب مشابه  مشاعات ساختمان و فرهنگ استفاده از آن

گچ بری هشته:

واژه بر جسته از این هنر برداشته شده است و طرح و اجرای این سبک از گچ بری با خطوط و طرح های برجسته به تصویر کشیده می شود

گچبری روی ستون
گچبری سنتی یا کلاسیک

گچبری مدرن چیست؟
گچبری مدرن این روزها برای فضای داخلی منزل، محیط کار، ساختمان های اداری، هتل ها و بسیار مکان های دیگر استفاده می شود.

برای دکوراسیون کردن منزل از سقف کناف و سقف کاذب که نوعی از گچبری مدرن محسوب می شود گچ بری مدرن بسیار رواج پیدا کرده است.
گچبری ها این روزها بیشتر جنبه کارایی دارند تا زیبایی درست بر خلاف گچبری های کلاسیک که تنها هدف از به تصویر کشیدن این فن زیبایی تأثیر گذار کار آن است.

گچبری مدرن عموماً با استفاده از گچ های پیش ساخته شده به انجام می رسد که مزایای مختص به خود را دارند.
مزایای گچبری پیش ساخته
نصب سریع و آسان
• زیبایی منازل
• قابل نصب بر روی هر سطح
• راحتی در تعویض و سرعت در اجرا

سقف دکوراتیو
گچبری مدرن
گچبری دستی
گچبری پیش ساخته

کلام اخر

گچبری مدرن عموماً انحنا و شکستگی های که برای گچ بری کلاسیک مشاهده می شود را ندارد. سادگی در طرح ها و برش های انجام شده یکی از اصلی ترین پارامترهای گچبری مدرن به شمار می آید.
در حالی که شکستگی و طرح های اساطیری نشان دهنده یک طرح کلاسیک است. گچبری کلاسیک به نسبت گچ بری مدرن بیشتر رواج دارد،

زیرا طرح های آن از طرح های بسیاری قدیمی مثل تخت جمشید برداشته شده است و توسط گچ برها مورد استفاده قرار گرفته است.
گچبری به شکل ساده با استفاده از خط های صاف و یک دست به انجام می رسد یا در برخی موارد با رنگ آمیزی کردن سقف ترکیب می شود.

این هنر می تواند شبیه یک نقاشی با طرح های برجسته به نمایش گذاشته شود یا با استفاده از ورق طلا، هنر پتینه کاری و نقاشی های مینیاتوری به نمایش گذاشته شود.

برای بهره بردن از این هنر زیبا یکی از مهمترین پارامترها، انتخاب تیم گچ کاری و گچبری حرفه ای است. چرا که گچ کاری با کیفیت و گچبری حرفه ای به بهترین نحو ممکن این هنر را نمایان می کند.

شما می توانید از طریق پل های ارتباطی با مشاوران ما تماس بگیرید و به رایگان مشاوره بگیرید.

بلاگگچبری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *