loading

انواع تاورکرین و بالابر ها و نکات پیرامون ان ها

انواع تاورکرین

انواع تاورکرین و بالابرها و  نکات پیرامون ان

تجهیزات و ماشین الات امروزه در صنعت ساختمان سازی کمک چشمگیری در جهت ساخت و ساز سریع و اسان تر کرده اند. گاهی بدون این تجهیزات امکان ساخت و ساز های این ساختمان های بلند و برج ها که در شهر دیده می شوند وجود ندارد. یکی از این تجهیزات که بدون ان ساختمان سازی تقریبا غیرممکن است بالابر ها هستند.

تاور کرین به معنی جرثقیل های برجی است که در بسیاری از از صنعت ها به کار می اید. با تیم گچ کاری لوکس پلاستر همراه باشید تا با این ماشین ها  بیشتر اشنا شوید.

تاورکرین چیست و در چه صنایعی از ان استفاده می شود؟

تاورکرین ها ماشین الاتی هستند که از فولاد، چدن یا اهن ساخته می شوند و برای انتقال بار در جهت های مختلف استفاده می شوند. در واقع تاورکرین ها مصالح و اجسام سنگین را تا ارتفاع معینی بالا می برند و بعد ان را در شعاع های مختلف جا به جا می کنند.

از ان ها در انواع صنعت ها مثل ساختمان سازی برای جا به جا کردن مصالح، صنعت حمل و نقل در بارگیری و تخلیه ی کامیون ها و کشتی ها، صنعت تولید در مونتاژ تجهیزات سنگین و یا دیگر صنایع مثل سد سازی، سیلو سازی، پل سازی و … استفاده می شود.

انواع تاورکرین ها

تاورکرین ها انواع متعددی دارند که هر یک می تواند در یک صنعت کاربری فراوانی داشته باشد. از لحاظ حرکتی ان ها به سه دسته ی تاور کرین های ثابت، متحرک و بالارونده تقسیم می شوند.

تاور کرین های متحرک در شعاع وسیعی انجام عملیات می کنند و تاور کرین های بالارونده در ساختمان سازی همزمان با ارتفاع گرفتن ساختمان بالا می روند و به همین دلیل در برج سازی و پل سازی نیز کاربرد دارند.

از دیگر انواع تاورکرین ها می توان به تاور کرین های ریلی، تاورکرین های جاده ای ، تاور کرین های شناور و … اشاره کرد که هر یک مزایای خاص خود را دارند.

چرخش تاورکرین

قطعات تاورکرین

قطعاتی که در تاورکرین ها به کاررفته اند به شرح زیر است:
• قطعات ارتفاعی
• سیستم ارتفاع دهنده
• کنفلش

• فلش
• قطعه اصلی
• گردان

• کله قندی
• سیم بکسل ها
• وزنه های کنترل بالانس

• محاری ها
• سیستم نصب موردنیاز
• کابل های ارتفاعی

• تابلو برق ها
• کابین استقرار اپراتور

قطعات تاورکرین

عملیات کار با تاور کرین

همانطور که گفته شد تاور کرین ها وظیفه ی جا به جایی بار در هر نقطه ی دلخواه را دارند. میزان قدرت برداشتن بار توسط تاور بستگی به ساختار ان دارد. باربرداری تاورکرین با همکاری بین الکتروموتور که به گیربکس متصل است و از گیربکس به وینچ که سیم بکسل را تا ارتفاع مورد نظر هدایت می کند، انجام می شود.

مطالب مشابه  گچ کار حرفه ای چه ویژگی هایی دارد؟

نکته ی این عملیات در ان است که بعد از هدایت کردن توسط راننده، این سیستم تحت کنترل میکروسوییچ است که تاور کرین بار بیشتر از حد قدرت خود را بلند نکند و اسیبی به دستگاه نرسد و از بروز مشکل جلوگیری کند.

تاورکرین بعد از باربرداری می تواند بار را به سمت جلو و عقب هدایت کند. این عملیات نیز تحت کنترل میکروسوییچ های قطع کن است که در صورت بروز اشتباه در برداشتن وزن بار ازحرکت دادن بار جلوگیری کند.

از دیگرعملیات هایی که تاورکرین ها انجام می دهند چرخش 360 درجه بار توسط دستگاه است که این امکان را می دهد بار به نقطه دلخواه منتقل شود.

تاور کرین ها همچنین می توانند روی زمین توسط قرار گرفتن روی ریل یا زنجیرهای شبیه به زنجیر تانک و یا چرخ های بزرگی شبیه به چرخ های هواپیما حرکت کنند. این حرکت بر روی زمین توسط الکتروموتور و گیربکس های قوی با ترمز بسیار قوی انجام می شود.

نصاب تاورکرین

ارتفاع گرفتن تاور کرین

برای بلند شدن و ارتفاع گرفتن تاورکرین از مونتاژ دستگاه پس از انجام چند عملیات مهم استفاده می شود. با اضافه کردن قطعه ارتفاعی تاورکرین ارتفاع می گیرد و بالطبع با کم کردن ان ارتفاع تاورکرین کم می شود.

برای ارتفاع گرفتن بیش از اندازه ی استاندارد تاورکرین باید ان را به بخش هایی از ساختمان با کمربند مهار کرد.
همه ی عملیات گفته شده حتما باید توسط گروه حرفه ای این کار انجام شود تا منجر به خطاهای جبران ناپذیر نشود.

تفاوت تاورکرین ها با دیگر بالابرها و ماشین الات

در صنعت های مختلف با استفاده از ماشین الات برای بلند کردن و جابه جا کردن مصالح استفاده می کنند و از همین رو این ماشین الات در انواع گوناگون تولید می شوند. همانطور که گفته شد بالابر ها و تاورکرین ها از دو نمونه از این ماشین الات هستند. با اینکه در بعضی موارد و قطعات این دو با هم شباهت هایی دارند اما یک تفاوت اصلی و مهم نیز دارند.

تاورکرین ها قابلیت جا به جایی بار در تمامی جهات را دارند اما بالابرها با استفاده از کابل فقط بار را در جهت عمودی یعنی بالا و پایین انتقال می دهند.

در خرید تاورکرین به چه مواردی دقت کنیم؟

هنگام خرید تاورکرین، تست کردن همه ی قطعات ان امری ضروری است تا از سلامت و کیفیت ان مطمئن شوید.
برای ارتفاع دهی تاورکرین باید با توجه به نیاز خود سیستم ان را خریداری کنید.خرید قطعات مکمل هم می تواند به شما کمک شایانی کند.

با توجه به کار و صنعتی که میخواهید در ان از تاورکرین استفاده کنید مدل تاورکرین خود را انتخاب کنید تا از مزایای ان در راستای کار خود استفاده کنید.
تاورکرین ها را از مراکز معتبر و نمایندگی های ان خریداری کنید تا در صورت بروز مشکل بتوانید به تعمیر ان بپردازید.

مطالب مشابه  قیمت گچ کاری چگونه محاسبه می شود؟

مکانی که می خواهید تاورکرین را مستقر کنید بررسی کرده و از همه ی جهات ان را بسنجید و مدل نصب خود را که یا کالسکه ای یا پایه تثبیت است انتخاب کنید و در صورت نیاز پایه ی تثبیت تاورکرین را نیز خریداری کنید.

بالابر چیست و چه کاربردی دارد؟

بالابر ها ماشین هایی هستند که از اجزای مختلفی چون الکترو موتورها، گیربکس،سیم بکسل، وینچ، جعبه نگهدارنده ، قلاب ها و … تشکیل شده اند که همه ی این اجزا با همکاری هم باعث کار کردن دستگاه و بالا بردن مصالح ورساندن به طبقات مختلف که وظیفه ی اصلی بالابر است، می شوند.

از دیگر کاربرد های بالابر تخلیه بار کامیون ها و نصب کردن ماشین الات ساختمانی است.

بالابر

کاربرد اجزای بالابرها

الکترو موتور:

وظیفه الکتروموتور ها تبدیل نیروی الکتریکی به دورانی است که سبب حرکت کردن سیستم می شود.
وظیفه ی ان تامین نیروی محرک دستگاه است که در انواع سه فاز و تک فاز و همچنین با قدرتی که بستگی به ظرفیت بالابر دارد روی ان نصب می شود.

الکتروموتور مورد نظر خود را بر اساس وزن متحمل شده توسط بالابر و ارتفاعی که بالابر در ان قرار است نصب شود انتخاب کنید.

گیربکس:

این وسیله برای تبدیل کردن دور الکترو موتور به قدرت در بالابر نصب می شود. گیربکس های حلزونی در بالابرها از خطراتی که در اثر قطع شدن برق گیربکس یا کار افتادن ناگهانی الکتروموتور ها اتفاق می افتد مانند برگشتن ناگهانی بار، جلوگیری می کند.

جنس دنده های گیربکس ها حتما باید بسیار با کیفیت باشد که در جابه جا کردن بارهای سنگین مشکلی پیش نیاید.

سیم بکسل:

این سیم ها از جنس فولاد هستند و از پیچیدن چند کابل به هم به عنوان هسته مرکزی تشکیل می شوند و در خیلی از تجهیزات در صنعت های مختلف مانند اسنسورها، بالابر ها، جرثقیل و … از ان استفاده می شود.

استاندارد طول سیم بکس ها در بالابرهای ساختمانی معمولا 20 متر است که البتع در صورت توجه به نوع وینچ می توان طول را افزایش ان را داد.

وینچ یا قرقره:

قرقره ها نیز از جنس فولاد هستند و وظیفه ی ان جمع کردن سیم بکسل و هدیات کردن ان به سمت بالا و پایین و همینطور جلوگیری از گره خوردن ان است.
نوع معمولی ان ها می تواند 40 متر سیم بکسل را جمع کند البته امکان سفارش دادن مدل های بزرگتر برای جمه کردن متراژ بالاتر نیز وجود دارد.

مطالب مشابه  سقف های اسمان مجازی چه ویژگی هایی دارند؟

جعبه بالابر:

همه ی تجهیزات ذکر شده در بالا روی این جعبه نصب می شوند که میتوان ان را به صورت ریلی روی پایه جا انداخت. هنگامی که ریل را روی پایه ها با پیچ نصب می شود باید مراقب بود که انتهای ریل بسته باشد تا جعبه از ریل درنیاید.

پایه های بالابر:

هر بالابر دو پایه دارد که جنس ان معمولا از لوله های گازی یا نبشی است که مقاومت بالایی دارند.
برای جلوگیری از کله کردن بالابر باید پایه ها را با وزنه سنگین کرد.

باکت بالابر:

برای حمل کردن مصالح ساختمانی مانند گونی های سیمان و گچ، شن و ماسه از باکت ها استفاده می شود که در ظرفیت های مختلف با توجه به نیروی بالابر ها تولید می شوند.

اجزای بالابر

مشخصات انواع بالابر ها

بالابر ها براساس وزن در دسته های 350 کیلیویی، 500 کیلویی، 750 کیلویی و 1000 کیلویی تولید می شوند. نکته ای که باید به ان توجه شود این است که در بالابرهای بالای 500 کیلو باید دارای ترمز باشند و تکیه گاه به زمین جوش داده شود.
سرعت بالابر هایی که در صنعت ساختمان سازی استفاده می شوند معمولا 21 متر بر دقیقه است.

نکات قابل توجه هنگام خرید بالابر

زمانی که قصد خرید بالابر را دارید باید به چند نکته توجه داشته باشید تا یک انتخاب خوب و خرید باکیفیت پیش روی شما باشد. یکی از نکات خرید بالابر توجه به ریل ها و پایه های ان است که مستحکم و مقاوم باشند.

از دیگر نکات کیفیتی یک بالابر، سیم پیچی های الکترو موتور های ان است که تماما از مس باشد و کیفیت و توان خوبی داشته باشد.همچنین نیاز به امپر ان کم باشد.
همچنین دندانه های گیر بکس با کیفیت باشد.

کلام اخر

تاورکرین ها ماشین الات کارامدی هستند که با سیستم ساده کارهای بسیار سختی که انسان ها قادر به انجامش نیستند را انجام می دهند فقط کافیست که شما در خرید و نگهداری و تعمیر ان دقت کنید و پروژه ی خود را با کمک این ماشین به اتمام برسانید.

در این مقاله پیرامون بالابرهای ساختمانی نیز به شما اطلاعاتی داده شد اما باید بدانید که بالابر ها انواع متخلفی دارند که هر یک در صنعت های به خصوصی استفاده می شوند. بالابر های ساختمانی تجهزیات مهمی هستند که در صورت بروز مشکل در ان ها می تواند حوادث ناگواری بوجود بیاید بنابراین باید در خرید و استفاده از ان دقت لازم را انجام داد.

در صورت نیاز به اکیپ گچ کاری ساختمان از طریق پل های ارتباطی و یا کلیک روی دکه زیر با ما در ارتباط باشید.

بلاگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *