loading

ایده برای نورپردازی خانه

لوستر

نورپردازی ساختمان از مهمترین دغدغه های کارفرمایان ، پیمانکاران و یا صاحبین خانه هاست که امروزه با روش های مختلفی انجام می شود.

در ساختمان های شهری به دلیل وجود ساختمان های بلند در اطراف خود، راه ورود نور خورشید به محیط داخل بسته می شود که این امر سبب می شود گاهی حتی در طول روز نیز نیاز به نور مصنوعی در خانه باشد .

متریال ها وشیوه های جدید نورپردازی به ما کمک می کنند یک نورپردازی زیبا و درعین حال به صرفه در خانه یا محل کار خود داشته باشیم.

کاربری محیطی که قرار است در ان نورپردازی انجام شود تاثیر مستقیمی در انتخاب شیوه و متریال نورپردازی دارد. لوکس پلاستر در این مقاله با شما پیرامون روش های نورپردازی ساختمان گفت و گو می کند. با ما همراه باشید.

نورپردازی طبیعی ساختمان

بدیهی است که استفاده از نور طبیعی، علاوه بر ارامشی که در خانه ایجاد می کند، در کاهش مصرف انرژی هم تاثیر بسیاری دارد .

بنابراین تا حد امکان ، مهندسان و ساختمان سازان باید نقشه خانه را طوری طراحی کنند که از حداکثر نور طبیعی بهره کافی را ببرند. با این حال گاهی به دلیل موقعیت جغرافیایی ساختمان و یا دید مزاحم و … اجازه بهره گیری از نور طبیعی وجود ندارد و نیاز به یک طراحی نورپردازی مناسب است که نور کافی ساختمان و محیط داخلی ان تامین شود.

سفیدکاری

نورپردازی مصنوعی ساختمان

منظور از نور پردازی مصنوعی ، استفاده از متریال های مختلف برای روشن کردن محیط است که امروزه روش های مختلفی برای انجام این کار وجود دارد.
نورپردازی مصنوعی عموما به چهار روش مستقیم، غیر مستقیم، متمرکز و موضعی اجرا می شود که هر یک ویژگی های خود را دارند. در ادامه پیرامون این روش ها صحبت می کنیم.

نور پردازی مستقیم(عمومی)

نورپردازی مستقیم بدین معناست که منبع نور به طوری در محیط قرار می گیر که کل فضا را روشن کند و منبع نور قابل رویت است. چند متریالی که در این روش استفاده می شوند به شرح زیر است:

لامپ:

ساده ترین و به صرفه ترین روش نورپردازی که می تواند نیاز کلی نور محیط را تامین کند. لامپ ها دارای انواع متخلفی ماننده( رشته ای، حبابی،شمعی و …) هستند که هر کس می تواند بر اساس نیازش نوع ان را انتخاب کند.

مطالب مشابه  صفر تا صد گچ کاری (بخش اول: گچ کار ماهر )

به طور کلی لامپ ها به دو دسته ی کم مصرف و پر مصرف تقسیم می شوند که لامپ های کم مصرف امروزه بیشتر استفاده می شوند چرا که در صرفه جویی انرژی تاثیر بسزایی دارند.

این متریال نیاز به تاسیسات ویژه ای هم ندارد و با یک برق کشی ساده می توان از ان بهره برد.

مهتابی:

مهتابی ها متریال هایی هستند که به دیوار متصل می شوند و نور خانه را تامین می کنند و از لحاظ اقتصادی نیز به صرفه هستند.
این متریال نیز به اسانی قابل نصب است و در انواع مختلف در بازار وجود دارد .

لوستر

لوستر:

لوستر ها در زیبایی دکوراسیون نقش مهمی دارند و علاوه بر زیبایی سقف، می توانند روشنایی زیادی را در محیط ایجاد کنند.
لوسترهای کلاسیک به لوکس بودن خانه ی شما می افزایند و لوستر های مدرن در خانه هایی با این سبک، جلوه ی بسیار زیبا و امروزیی دارند.
لوستر ها با انواع جنس ها تولید می شوند و تعداد لامپ های ان ها متغیر است و هر کس می تواند بسته به کاربری محیط و سلیقه لوستر مورد نظر را انتخاب کند.

هالوژن:

هالوژن ها لامپ های کوچکی هستند که برخلاف سایز خود می توانند نور مناسبی را ایجاد کنند و معمولا در تعداد زیاد در کنار هم نصب می شوند. مصرف انرژی این لامپ ها کم است و صرفه اقتصادی دارد.
هالوژن ها در شکستگی ها و فرورفتگی های سقف و دیوار نیز می توانند نصب شوند و نور غیر مستقیم ایجاد کنند و استفاده از ان ها در ارک ها، وال تی وی و سقف های کاذب بر زیبایی دکوراسیون می افزاید.
این متریال نیز در انواع مختلفی چون ( هالوژن های LED، SMD،COB) در بازار موجودند.

هالوژن

نورپردازی غیر مستقیم

نورپردازی غیر مستقیم بیشتر برای زیبا تر کردن محیط و دکوراسیون کاربرد دارد زیرا برای انجام کارهایی چون مطالعه کردن ، غذا خوردن و یا انجام کارهای شخصی نیاز به نور بیشتری است.

در نورپردازی غیر میستقیم منبع نور در داخل فرورفتگی های دیوار و سقف قرار می گیرد و دیوار یا سقف را روشن می کند و انعکاس ان نور باعث ایجاد روشنایی ملایمی می شود.

مطالب مشابه  تاثیرات دما در عملیات گچ کاری

هالوژن ها مناسب ترین متریال برای انجام این روش هستند.
در اتاق خواب که نور زیاد مورد نیاز نیست اجرای این روش نورپردازی بسیار ارامش بخش است. در پذیرایی و نشیمن نیز می توان در کنار نورپردازی مستقیم، نورپردازی غیر مستقیم را تعبیه کرد و از مزایای هر دو روش بهره برد.

نورپردازی متمرکز

برخی بخش های خانه نیز نیاز به یک نور متمرکز بر کاری که در ان محیط انجام می شود دارند مانند میز مطالعه یا میز ارایش و یا برای جلوه دادن یک دیوار یا وسیله ای(دکوری ها، ویترین، مجسمه و …) نیاز به نور متمرکز بر ان دارند. در این مواقع نورپردازی متمرکز روش کارامدی است.

برای انجام این روش نیز می توانید از چراغ های دیواری(دیوارکوب ها) یا چراغ مطالعه، لوستر های اویزی و … استفاده کنید.

نورپردازی متمرکز

نورپردازی موضعی

در برخی از بخش های خانه نیاز به نور بیشتری است برای مثال هنگام غذا خوردن یک نورپردازی صحیح بالای میز ناهارخوری بسیار محیط مناسبی را جهت غذاخوری ایجاد می کند.

از دیگر بخش هایی که وجود نور موضعی در کاربری بهتر ان محیط موثر است می توان به ورودی خانه، روشویی، کتابخانه و … اشاره کرد.
لوستر های اویزی یکی از بهترین متریال ها برای اجرای این روش است.

نورپردازی موضعی ورودی

هوشمند کردن نورپردازی خانه

در مقاله ی هوشمند سازی خانه از مزایای این عملیات به طور مفصل سخن گفتیم. هوشمند سازی نورپردازی خانه باعث می شود در مصرف انرژی صرفه جویی کرد.
همچنین استفاده ی راحت از امکانات روشنایی خانه و کنترل کردن از راه دور از دیگر مزایای این اقدام است.
هنگامی که به سفر می روید ممکن است بخواهید از راه دور نور خانه را تنظیم کنید و یا وقتی در تخت خواب هستید به راحتی لامپ های خانه را روشن یا خاموش کنید و یا نور را در هر جای خانه که نشستید کم یا زیاد کنید. تغییر رنگ لامپ ها و کلی امکانات یگر با این روش ممکن می شود. همه ی این عملیات با استفاده از گوشی همراه خود، لبتاپ و ریموت به راحتی انجام می شود.

میزان نیاز به نور در قسمت های اصلی خانه

همانطور که گفتیم هر بخش خانه بسته به کاربری خود نیاز به میزانی نور دارد. حال می خواهیم بدانید در هر بخش بهتر است از کدام روش نورپردازی استفاده کنید.

مطالب مشابه  اجرای کاشی کاری ساختمان

اشپزخانه

در طراحی پلان معمولا اشپزخانه ها از طریق پنجره نور طبیعی را دریافت می کنند با این حال در شب ها که استفاده از نور طبیعی ممکن نیست استفاده از نورپردازی مستقیم بهترین کارایی را دارد که کل محیط اشپزخانه را روشن می کند.
در کنار این نورپردازی مستقیم می توان از هالوژن ها برای نورپردازی متمرکز روی گاز و اوپن ها استفاده کرد.

نشیمن

نشیمن معمولا محیطی است که ساکنین خانه در انجا بیشتر روز را می گذرانند و نیاز به نور مطلوب دارد. در این قسمت هم نورپردازی مستقیم بهترین روش است و در کنار ان می توان از دیگر روش ها هم بهره برد.

اتاق غذاخوری

همانطور که گفته شد نور موضعی برای روشن تر کردن میز غذاخوری، مطلوب ترین روش است.

اتاق خواب

اتاق خواب مکانی است که بیشترین نیاز را به ارامش دارد و یک نور ملایم این امر را به تامین می کند. نور پردازی غیر مستقیم در این مکان روش خوبی به شمار می رود. البته در قسمت میز ارایش نیاز به نور متمرکز است همچنین در کنار تخت دیوار کوب ها یا اباژور ها نیاز به نور موقت ساکنین را تامین می کند.

سرویس بهداشتی و حمام

در این مکان نیز می توانید از روش نورپردازی مستقیم استفاده کنید و البته در کنار روشویی نور متمرکز نیز کارایی مناسبی دارد.
دیگر بخش های خانه بسته به کاربری که دارند نیاز به میزان نور خود را مشخص می کنند.

نورپردازی با دیوار کوب

کلام اخر

نور از اصلی ترین نیاز های انسان هاست که می توان ان را باروش هایی که گفته شد تامین کرد اما نکته ای که باید به ان توجه کرد این است که در انتخاب هایمان صرفه جویی در انرژی از الویت هایمان باشد.

اجرای نازک کاری ساختمانبلاگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *