loading

اصطلاحات گچکاری بخش دوم

تراز کردن دیوارچینی

اصطلاحات گچکاری

همان طور که در بخش قبل گفته شد گچ کاری و گچ بری لوکس یا مدرن امروزه مهم ترین اصل در ساختمان سازی به شمار می رود و یک گچکار حرفه ای باید بتواند خود را به بالا ترین سطح در این حرفه برساند و همواره دانش خود را به روز کند و با تمام اصطلاحات گچکاری اشنا باشد.

ابتدایی ترین امر برای پیشرفت در حرفه ی گچکاری و گچبری، دانستن اصطلاحاتی که در گچ کاری و گچ بری به کار می رود است.

تیم لوکس پلاستر سعی بر این داشته است براساس تجربیاتی که خود در طی سال ها کار کردن در این حرفه به صورت تخصصی، بدست اورده است تعدادی از اصطلاحات کاربردی را در مقاله پیش رو به شما معرفی کند.

از اصطلاحات گچکاری که رایج است می توان به :
• نازک کاری
• گچ زنده
• کشته ملات
• سخت شدن ملات
• سفیدکاری
• ملات گچ و خاک
• گچ پلیمری پاششی
• لکه گیری
• خورده کاری
• فرش کف ساختمان
اشاره نمود. برای اشنایی بیشتر با ما همراه باشید.

نازک کاری:
به عملیات اجرایی که بعد از مرحله ی سفت کاری در ساختمان انجام می شود گفته می شود مانند گچ کاری ،عایق کاری ، کاشی کاری ، کناف کاری ، سقف کاذب و …
در واقع نازک کاری جزو اخرین مراحل ساختمان سازی محسوب می شود. برای اطلاعات بیشتر مقاله مربوط به ایتم های نازک کاری را مطالعه کنید.

مطالب مشابه  هوشمند سازی در ساختمان های لوکس

گچ زنده:
برای تهیه ی این ملات مقداری اب خالص را در استانبولی می ریزیم سپس گچ را به ان اضافه می کنیم و کمی مخلوط می کنیم . پس از پنج دقیقه دوباره ان را مخلوط می کنیم. زمان استفاده از ان نهایتا 8 دقیقه است چون به سرعت خشک می شود.

کشته ملات:
کشته ملات یا ملات گچ کشته از گچ بسیار نرم و الک شده تهیه می شود. زود گیر بودن گچ باعث می شود نتوانیم سطح وسیعی را با ماله پرداخت کنیم تا یک سطح صاف بدست اوریم زیرا گچ به سرعت سخت می شود. از این رو بعد از گچ و خاک کردن دیوار و و گچکاری ، روی ان یک لایه بسیار نازک کشته ملات می کشند تا سطحی کاملا صاف و صیقلی بدست اید.
از مزایای این ملات می توان به اینکه تا قبل از خشک شدن حالت پلاستیکی خود را از دست نمی دهد اشاره نمود و از نقاط ضعف ان باید به این نکته توجه داشت که مقاومت مکانیکی ان پایین است و در برابر ضربه مقاوم نیست و از ان باید فقط در مرحله اخر استفاده نمود.

مصالح گچ کاری

سخت شدن ملات:
سخت شدن ملات یکی دیگر از اصطلاحات گچکاری است که به این مفهوم است که قبل از خشک شدن ان، ملات حالت شکل پذیری خود را از دست می دهد و به اصطلاح سخت می شود. بنابراین نمی توان ان را روی سطح به خوبی صیقل داد .
سفیدکاری:
نیاز به زیر سازی خاصی ندارد ولی باید به این مهم توجه داشت که سطح کار ان باید عاری از گرد و خاک و الودگی باشد. این مرحله از گچ کاری روی لایه ی گچ و خاک قرار می گیرد.

مطالب مشابه  اجرای نما در ساختمان سازی
تیم گچ کاری

ملات گچ و خاک:
هنگامی که به گچ سفید به منظور چسبندگی بهتر و صرفه جویی مالی و همچنین کند گیر تر شدن ملات، مقدار خاک رس الک شده اضافه و مخلوط شود ، ملات تهیه شده را ملات گچ و خاک می نامند. باید به این نکته توجه کرد که به دلیل کم شدن مقاومت ملات گچ و خاک از ان فقط روی دیوار استفاده می شود. نسبت گچ و خاک به یکدیگر در این ملات 2 به 1 است.
از عیوب این ملات می توان به ترک خوردن ان اشاره کرد. استفاده از این ملات در مناطقی با اب و هوای خشک معقول است.

گچ و خاک

گچ پاششی پلیمری:
بعد از پاشش با دستگاه مثل بتن سخت می شود. از مزایای ان میتوان به
• مقاومت در برابر رطوبت و حریق
• با استفاده از این ملات مرحله ی گچ و خاک حذف می شود
• تا ضخامت 10 سانتی متر قابل اجرا است
• پوشانندگی مستقیم روی سطوح بتونی و فلزی
• سرعت عمل بالای ان
• سطحی صاف بوجود می اورد.
اشاره نمود.

لکه گیری:
عمده سفارشات لکه گیری در مراحل بازسازی است. بطور مثال حفره هایی که در اثر برق کاری یا کار های تاسیساتی به وجود امده یا ترک هایی که به دلیل گذشت زمان و … به وجود امده نیاز به لکه گیری دارد. البته گاهی در ساختمان های نوساز هم در اثر برخی تغییرات تاسیساتی به لکه گیری نیاز می شود.

خورده کاری:
در صورتی که حجم کار لکه گیری بیشتر شود به ان خورده کاری گفته می شود.

مطالب مشابه  دکوراسیون لوکس با گچبری های لوکس

فرش کردن کف ساختمان:
به مفهوم پهن کردن ملات با ضخامت مشخص در کف ساختمان است. برای انجام این کار چند نقطه را در کف ساختمان مشخص می کنیم و مرجع قرار می دهیم سپس با ریسمان ان ها را به هم وصل می کنیم و بعد ملات را پهن می کنیم.

کلام اخر

حرفه ی گچکاری دنیایی وسیع است مملو از ایده ها و هنرهای زیبا سازی… با اینکه گچکاری حرفه ای ارتباط مستقیم با کیفیت بالای کار دارد اما ایده پردازی و خلاقیت که در گچبری دیده می شود نیز تاثیری شگرف بر لوکس و لاکچری شدن یک ساختمان دارد .

 

بنابراین گچ کاری و گچ بری در کنار هم می توانند شما را به یک پروژه ایده ال برسانند. امروزه با پیشرفت علم و هنر در صنعت ساختمان سازی المان های مختلف دیگری مانند کناف کاری ، سقف های کاذب و … نیز به کمک تعالی این صنعت شتافته اند.

 

گچکاری می تواند در این حرفه به موفقیت برسد که بردانش خود در این زمینه ها نیز بی افزاید. ما برای رسیدن به این مهم شما را دعوت به همراهی و همچنین خواندن مقاله ی گچکار حرفه ای یا حرفه گچکاری می کنیم.

ارتباط با ما

برای ارتباط مستقیم با تیم ما روی آیکون واتساپ در پایین صفحه کلیک کنید.

بلاگگچکاری

10 نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *