loading

اصطلاحات گچ کاری بخش اول

تراز کردن دیوارچینی

اصطلاحات گچ کاری

امروزه گچ کاری یک ساختمان اصل مهمی در صنعت ساختمان سازی به شمار می رود. یک گچکار حرفه ای ( مطالعه مقاله ویژگی یک گچکار حرفه ای ) برای ان که بتواند در حرفه گچکاری به موفقیت برسد ابتدا باید با عملیات گچ کاری و  اصطلاحات گچ کاری رایج  اشنایی داشته باشد.

تیم گچ کاری لوکس پلاستر برای اشنایی بیشتر شما با این اصل مهم مطالبی را در جهت توضیح و معرفی اصطلاحات و عملیات گچکاری در این مقاله ارائه کرده است. امید است ما را در ادامه همراهی بفرمایید.

برای اینکه یک پروژه گچ کاری حرفه ای و لوکس ارائه شود لازم است که مراحل گچکاری هرکدام به بهترین نحو و با کیفیت خوب اجرا شود.از این مراحل میتوان به:

•  شاقول کردن
•  تراز کردن
•  گونیا کردن
•  کروم بندی
•  شمشه گیری
•  پرکاری یا اندودکردن
•  سفید کاری
اشاره نمود. همچنین از اصطلاحات رایج در گچکاری میتوان به :
• نازک کاری
• کشته ملات
• سفیدکاری
• ملات گچ و خاک
• گچ زنده
• گچ پلیمری پاششی
• لکه گیری
• خورده کاری
• فرش کف ساختمان
نام برد. برای اشنایی بیشتر با این اصطلاحات گچ کاری ما همراه باشید.

شاقول کردن:
به عملیات کنترل کردن قائم بودن بخش های مختلف ساختمان شاقول کردن گفته می شود. برای انجام این کار شاقول را توسط کمی ملات به بالای دیوار متصل می کنیم. بعد فاصله بین دیوار و نخ شاقول که به شکل یک خط مستقیم است را توسط ملات به شکل نواری پر می کنیم.

سپس در دو سمت دیوار دو کروم به وجود می اوریم و نخ را به شکل افقی بین دو کروم کشیده و در بخش هایی که دیوار شاقول نیست بین نخ و دیوار را با ملات پر می کنیم.

تراز کردن:
این عملیات مربوط به بحث ارتفاعی ساختمان است. برای اینکه دو نقطه در ساختمان از نظر ارتفاع تراز شوند از سه روش می توان کمک گرفت.
1. تراز لیزری
2. تراز ذستی
3. شلنگ تراز

مطالب مشابه  اجرای تیغه چینی 2

تراز لیزری:
در این روش ابتدا پایین ترین نقطه از لحاظ ارتفاعی را پیدا می کنیم یک سانتی متر پایین تر از ان نقطه را مبنای تراز قرار می دهیم. (به این دلیل که گچ حداقل یک سانتی متر را میپوشاند.) سپس تراز را روی پایه یا دیوار نصب می کنیم و خط لیزر را با نقطه مبنا برابر میکنیم. سپس سایر نقاط طبق خط تراز کروم بندی می شود.

تراز دستی:
نقطه مبنا را به همان روشی که در بالا ذکر شد پیدا می کنیم. یک شمشه بلند را روی نقطه مبنا تا نقطه انتخابی بعدی برای کروم بندی قرار می دهیم. سپس تراز دستی را قرار میدهیم وقتی که حباب دقیقا وسط شیشه قرار بگیرد کار تراز کردن انجام می شود.

شلنگ تراز:
در محیط هایی که نور زیاد باشد و کار کردن با تراز لیزری ممکن نباشد یا تراز لیزری در دسترس نباشد برای تراز کردن می توان از شلنگ تراز استفاده کرد که یک روش سنتی محسوب می شود. طول شلنگ تراز باید بلند تر از طول محیط باشد.

شلنگ تراز باید رنگی شفاف و روشن داشته باشد و برای پر کردن ان بهتر است از اب رنگی استفاده شود تا به خوبی قابل تشخیص باشد. باید به این مهم توجه داشت که شلنگ را طوری از مایع پر کرد که اصلا هوا در ان وجود نداشته باید و بدون حباب باشد و در دو سر شلنگ 20 سانتی متر خالی از اب باشد.

سپس چهار نقطه را انتخاب می کنیم و شلنگ را قرار می دهیم روی نقاط انتخاب شده. وقتی که اب روی شلنگ پس از بالا پایین کردن ان ثابت شد و برابر شد با خط مبنا، در اینصورت این دو نقطه نسبت به همتراز هستند.

تراز کردن دیوارچینی
عملیات تراز کردن با تراز لیزری

گونیا کردن:
در این عملیات گچکاری باید اضلاع ساختمان را نسبت به هم گونیا کرد. یعنی یک محور X وY را در نظر می گیریم. به این شکل که در سطح مورد نظر یک ریسمان می کشیم و ان را X در نظر می گیریم. و منطبق بر ان محورY را ریسمان کشی می کنیم و نسبت به این محورها گونیا بودن دیوار ها را تنظیم می کنیم.

مطالب مشابه  گچکار حرفه ای کیست؟

کروم بندی:
این عملیات به شکل نقطه ای انجام می شود که روی دیوار به وسیله شاقول کردن و روی سقف با تراز کردن صورت می گیرد. از دلایل انجام این کار می توان به مشخص کردن میزان مصالح مورد نیاز برای اندود کردن یک سطح و همچنین صاف کردن سطح مورد نظر اشاره کرد.

برای انجام این عملیات ابتدا با قرار دادن شاقول قائم بودن دیوار را کنترل می کنیم. سپس مقداری گچ را کمی پایین تر از سقف و به صورت یک لایه نازک و نقطه ای قرار می دهیم.
شمشه را همراه تراز به صورت شاقول روی کروم نقطه بالا قرار می دهیم و در قسمت پایین شمشه را بوسیله گچ پر می کنیم. به این دو نقطه ای که اجرا کردیم کروم های نقطه ای گفته می شود.
برای ساخت کروم عمودی کافی است فاصله ی بین دو کروم را با گچ به صورت عمودی پر کنیم. همین رویه را به فاصله های 1 الی 2 متری از هم تا انتها تکرار می کنیم تا سطح دیوار را کامل کروم بندی کنیم.

در انتها فضای بین کروم ها را به وسیله گچ پر می کنیم تا گچ کاری صورت بگیرد.

تیغه چینی

شمشه گیری:
مرحله ای در گچ کاری که بین کروم بندی و پرکاری قرار دارد. بعد از مرحله ی کروم بندی نمی توان مستقیما اندود کاری کرد.

بنابراین بوسیله شمشه های الومینیومی یا اهنی که روی نقطه های کروم بندی شده قرار داده ایم را با ملات گچی که نسبت گچ در ان از اب بیشتر باشد و ملات کمی سفت تر از ملات اندودکاری باشد. بین شمشه و سطح دیوار را پر می کنیم .
بعد از فاصله ی حدود 20 الی 30 دقیقه شمشه را جدا می کنیم تا شمشه به ملات گیر نکند یا ملات به اصطلاح ان را گاز نگیرد. به این عملیات شمشه گیری گفته می شود. فاصله بین هر شمشه گیری باید بین 120سانتی متر تا 180 سانتی متر باشد.

مطالب مشابه  گچ و گچکاری حرفه ای

زیرا بیشتر بودن این فاصله باعث می شود کیفیت کار پایین بیاید و کمتر شدن این فاصله باعث می شود که تعداد شمشه گیری ها بیشتر شود و سبب بوجود امدن خطا شود.

نحوه ی شمشه گیری

اندودکاری:
اندودکاری یا پرکاری بین شمشه گیری ها با ملات گچ و خاک در دیوارها و در سقف ها یا سقف های کاذب که رابیتس بندی شده اند با ملات گچ مایع معمولی انجام می شود.

به این صورت که شاگرد گچکار ملات را می سازد و بنا گچ را توسط ماله به دیوار می کشند و بعد از اتمام کار با شمشه هایی به طول دو متر روی کار را می کشند تا اضافات کار ریخته شود و سطح صاف شود.

سفیدکاری:
در مرحله ی نهایی روی سطح اندود شده را با ملات گچ الک شده نرمه کشی می کنند که در بخش دوم مقاله اصطلاحات گچکاری 2 توضیحات بیشتری درباره این ملات داده شده است.

گچ و خاک کردن

در مقاله بالا سعی بر این داشتیم درباره ی عملیاتی که مربوط به حرفه گچ کاری است و اصطلاحات گچ کاری  توضیحاتی را خدمت شما ارائه کنیم.

همان طور که گفته شد یک گچکار ماهر باید برای اینکه یک پروژه گچ کاری لوکس را به کار فرما ارائه دهد بصورت حرفه ای و تخصصی این حرفه را دنبال کند و دانش خود را به حدی برساند که بتواند ساختمان های منطقه های 1 و مرفه نشین را طوری گچکاری کند که توقعات یک پیمانکار را براورده کند.

اگر می خواهید با اصطلاحات گچ کاری نیز اشنا شوید و بر دانش خود بی افزایید توصیه می کنیم در بخش دوم مقاله با ما همراه شوید.

ارتباظ با ما

برای ارتباط مستقیم با تیم ما روی آیکون واتساپ کلیک کنید.

بلاگگچکاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *