loading

گچ و خاک و موارد استفاده از ان در گچکاری

دیوار گچ و خاک شده

همانطور که در مقاله های قبل گفته شد؛ از ملات گچ و خاک برای استرکشی و زیرسازی سفیدکاری و گچ کاری استفاده می‌شود. در این مقاله می‌خواهیم شما را با زیر و بم ملات گچ و خاک، یعنی مصالح مورد نیاز برای تهیه آن، مواد داخل این ملات، و نکات تهیه آن آشنا کنیم. با لوکس پلاستر همراه باشید.

ملات گچ و خاک چیست؟

ملات گچ وخاک در واقع ملاتی است که از الک کردن خاک رس و مخلوط کردن آن با گچ و سپس آب بدست می آید. البته باید به نسبت‌های اضافه کردن این مواد در ملات نیز توجه کرد.

ملات گچ وخاک از ملات هایی است که سریع آماده می‌شود؛ و در ساختمان سازی و حرفه ی گچکاری مصرف زیادی دارد.

گچ و خاک

آشنایی بیشتر با خاک رس

خاک رس یکی از به صرفه ترین و در دسترس ترین مواد چسبنده در صنعت ساختمان سازی است.
این خاک بعد از مخلوط شدن با آب تبدیل به ماده ای چسبنده و شکل پذیر می‌شود. خاک رس در ساختن شفته، ملات گچ و خاک، ملات گل آهک، گل کاهگل استفاده می‌شود.
خاک هایی که مصارف ساختمانی دارند؛ باید عاری از مواد آلی یا گیاهی باشند.

چرا از ملات گچ و خاک برای زیرسازی سفیدکاری استفاده می کنند؟

ملات گچ وخاک ملاتی بسیار به صرفه است؛ چراکه باعث می‌شود ملات دیرگیر تر از ملات گچ معمولی باشد و خاصیت پلاستیکی نیز به آن می‌دهد. همچنین با توجه به قیمت ارزان خاک نسبت به گچ، این ملات بسیار ارزان تر از ملات گچ تمام می‌شود.

مطالب مشابه  صفرتا صد گچ کاری بخش3 ( روند گچکاری )

بنابراین گزینه مناسبی برای زیرسازی در گچ کاری است و با هزینه کمتر میزان بیشتری از سطح اندود می‌شود.

گچ و خاک کردن

برای تهیه ملات گچ و خاک چه ابزاری نیاز است؟

برای تهیه این ملات از استانبولی به جهت ریختن مواد درآن، از غربال برای الک کردن خاک رس استفاده می‌شود. و به یک سطل برای ریختن آب در ملات نیاز است.

مصالح گچ کاری

ملات گچ و خاک چگونه تهیه می شود؟

همانطور که اشاره کردیم؛ گچ و خاک رس در این ملات را باید به نسبت های درست مخلوط کرد. در حالت کلی نسبت گچ و خاک در این ملات 50/50 است؛ اما با توجه به میزان زودگیر بودن گچ، می‌توان درصد خاک را تغییر داد. یعنی هرچقدر گچ زودگیر تر بود می‌توان میزان خاک را در ملات بیشتر کرد.

برای تهیه ی این ملات ابتدا گچ و خاک رس الک شده را در استانبولی ریخته و آن را به خوبی با بیل یا دست مخلوط می‌کنیم. تا حدی که پراکندگی گچ و خاک در ملات یکنواخت باشد و رگه های سیاه یا سفید در آن دیده نشود.

سپس در استانبولی دیگر آب را ریخته و مخلوط گچ و خاک را به آهستگی در آن می پاشند و به هم می‌زنند. حالا ملات گچ وخاک آماده است.

یک نکته در استفاده از ملات گچ و خاک

ملاتی که تهیه کردید را بلافاصله استفاده کنید. پس از تهیه ملات گچ و خاک باید توجه داشته باشید که ملاتی که شروع به گرفتن کرده است را نباید استفاده کنید. همچنین خرد کردن و آب زدن به این ملات برای استفاده مجدد نیز اشتباه است.

مطالب مشابه  تزیین دیوار راهی برای بازسازی خانه

ملات گچ وخاک در ساختمان چه مصارفی دارد؟

ملات گچ وخاک روی سطوح اعم از سطوح آجری، سنگی، بتنی و بلوک سیمانی قابل استفاده است.
از این ملات می‌توان در سقف های ضربی، سقف های تیرچه بلوک، شمشه گیری، و اندود کردن سقف و دیوار ها برای زیرسازی سفیدکاری و گچ کاری استفاده کرد.

روش کار با ملات گچ وخاک در شمشه کشی

پس از اتمام کروم بندی و شمشه گیری که در مقاله ی قبل روش انجام ان را توضیح دادیم، باید با گچ وخاک اندودکاری را شروع کنیم.
ملات تهیه شده را بلافاصله با ماله آسترکاری بین شمشه های گچی کشیده و بعد در همان زمان توسط شمشه سطح را شمشه کشی می کنیم.

روش کار با ملات گچ وخاک در سقف تیرچه بلوک

در این سقف ها کار با این ملات راحت است. زیرا نیاز به کروم بندی و تراز کردن نیست؛ چرا که قبلا هنگام تیرریزی این کار انجام شده است.
در این عملیات، پس از تهیه ی ملات، گچ کار ملات را با ماله روی سقف کشیده؛ و با مالیدن ملات به صورت رفت و برگشت ملات را صاف می‌کند. پس از اینکه ملات یک استانبولی تماما اجرا شد؛ گچ کار با استفاده از شمشه، عمل شمشه کشی به شکل چپ و راست را انجام می‌دهد؛ تا ملات اضافی را از سقف جدا کند.
این مراحل تا پایان پوشش دادن کل سقف تکرار می‌شود.

روش کار با ملات گچ وخاک در سقف های طاق ضربی

در سقف هایی که طاق ضربی دارد؛ ناهمواری هایی در هنگام زدن سقف ضربی به وجود امده است. در این حالت پس از اندود کردن گچ و خاک، همانطور که گفته شد؛ نیاز به تراز کردن سقف توسط گچ کار است تا در هنگام کشیدن ملات گچ کشته سقف یکپارچه باشد و از ایجاد موج در گچ کاری جلوگیری شود.

مطالب مشابه  صفر تا صد گچکاری بخش دوم

کلام اخر

در عملیات نازک کاری ساختمان، مراحل مختلفی وجود دارد. عملیات گچ وخاک کردن از اولین مراحل این بخش هستند که در این مقاله سعی داشتیم شما را بیشتر با این ملات آشنا کنیم.

برای آشنایی با دیگر مراحل ساختمان سازی مقاله های آیتم های سفت کاری ساختمان و آیتم های نازک کاری ساختمان را مطالعه فرمایید.

ارتباط با ما

جهت ارتباط با تیم ما روی ایکون های رایچت و واتساپ در پایین صفحه کلیک کنید.

اجرای نازک کاری ساختمانبلاگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *