loading

مصالح گچ کاری پرکاربرد کدامند؟

مصالح گچ کاری

در عملیات نازک کاری ، گچ کاری یکی از مهم ترین ایتم ها است که کیفیت ان بستگی به عوامل مختلفی مانند تیم گچکاری حرفه ای، زیرسازی خوب و استفاده از مصالح  با کیفیت دارد. هدف تیم گچبری و گچ کاری لوکس پلاستر در این مقاله معرفی مصالح  گچ کاری پرکاربرد  و نکات استفاده از ان ها است. با ما همراه باشید.

مفهوم گچ کاری

گچ کاری به زبان ساده در واقع به عملیات پوشاندن سطح با ملات گچ توسط مصالح گچ کاری گفته می شود که در نهایت یک سطح صاف، سفید و اماده رنگ امیزی به دست می اید.

معرفی ابزار مورد استفاده در گچ کاری

استانبولی:

وسیله ای شبیه به لگن که در ان ملات های لازم در حرفه ی گچ کاری یا گچبری را تهیه می کنند و جنس خوب ان معمولا از گالوانیزه است اما جنس های کم کیفیت تری مانند روغنی و کنالی نیز در بازار موجود است. استانبولی از نظر سایزبندی نیز در سایز های مختف تولید می شود.

ماله:

ماله ها در انواع مختلفی برای هر کاربریی تولید می شوند. برای مثال ماله گچکاری با ماله ی لکه گیری فرق می کند.به طور کلی ماله ها جهت پهن کردن ملات استفاده می شوند.

این ابزار که که مهمترین مصالح گچ کاری تلقی می شوند کیفیت ان ها اصل مهمی است که باید به ان توجه کرد. ماله ها نباید لبه های خیلی تیزی داشته باشند زیرا سبب خط افتادن در سطح گچکاری می شوند.

مطالب مشابه  در بازسازی خانه دکوراسیون هر بخش از خانه را چطور انتخاب کنیم؟1

ماله ای که از جنس فولاد باشد کیفیت و دوام خوبی دارد.سایز بندی ماله ها با توجه به کاربری ان ها تفکیک می شود. دسته ی ماله ها معمولا سبک ساخته می شود تا باعث خستگی دست نشود.

مصالح گچ کاری

کاردک:

از تیغه ی پهن کاردک ها بیشتر برای مخلوط کردن ملات و یا مالیدن ان به سطح استفاده می شود. دسته ی کوچک و سبک ان که از لاستیک یا چوب است به راحت کار کردن با ان کمک می کند. کاردک ها نیز در انواع مختلف برای مصارف گوناگون تولید می شوند.

مصالح گچ کاری

لیسه:

لیسه ها با جنس پلاستیک بیشتر در کچگاری کاربرد دارند . این لیسه ها بدون دسته و کمی سفت تر از دیگر انواع لیسه ها هستند.

شمشه:

این ابزار در گچ کاری بسیار کاربرد دارند. کارایی ان ها در شمشه کشی و تراز کردن خطوط افقی و همچنین استفاده از ان در تیغه چینی و کنترل قائم بودن ان، این وسیله را با اهمیت کرده است.

جنس ان از چوب و یا فلز است که در طول های مختلف از 70 سانتی متر تا 3 متر تولید می شود. از بهترین نوع شمشه ها می توان به شمشه الومینیومی اشاره کرد که زنگ نمی زند و استحکام ان از شمشه های چوبی بیشتر است.

مصالح گچکاری

تراز:

از این ابزار جهت کنترل کردن صافی سطح و شاقول بودن دیوار و تراز کردن ردیف های افقی استفاده می شود. تراز هایی که حباب تنظیم دارند کاربرد بهتری نسبت به دیگر انواع خود دارند. از نظر طول تراز ها در اندازه های مختلف از 20 سانتی متر تا 1 متر تولید می شوند.

مطالب مشابه  تایل سقفی چیست؟

تراز ها دارای انواع گوناگونی مانند تراز لیزری، تراز دستی و شلنگ تراز هستند که در مقاله ی اصطلاحات گچ کاری کار با ان ها به طور کامل توضیح داده شده است.

گونیا:

این وسیله که تقریبا همه با ان اشنایی دارند از دو ضلع عمود برهم تشکیل می شود که با ان می توان قائم بودن و عمود بودن امتداد ها را کنترل کرد.

همان طور که می دانید قائم بودن زوایای مختلف ساختمان امر بسیار مهمی است و این ابزارالات که به کنترل کردن این امور مهم کمک می کنند در گچ کاری بسیار کارامد هستند. امروزه گونیاهای لیزری نیز مصالح گچ کاری پرکاربردی هستند.

مصالح گچ کاری

تخته و بشکه:

از بشکه ها و قراردادن تخته روی ان برای بالا رفتن و دسترسی به ارتفاع بالاتر مثل سقف و بالای دیوار ها استفاده می شود.تخته ها از جنس چوب هستند و در طول های مختلف در بازار موجودند.

شاقول:

از دیگر ابزاری که جهت کنترل شاقول بودن و قائم بودن امتداد دیوار استفاده می شود شاقول است که به شکل مخروط است و یک ریسمان از سوراخ وسط ان رد شده است. جنس وزنه نیز از فلز می باشد.

ریسمان:

ریسمان های مورد استفاده در گچ کاری معمولا از جنس نخ پرک یا نخ نایلونی هستند و کار با ان ها بسیار ساده است.

ریسمان گچکاری

نکات مراقبتی از مصالح گچ کاری

برای اینکه ابزار و مصالحی که در کار خود استفاده می کنید سالم بمانند و در پروژه های بعدی شما نیز قابل استفاده باشند باید در نگهداری ان ها کوشا باشید و سعی کنید از اسیب رساندن به ان ها جلوگیری کنید. در اینجا چند نکته درباره ی استفاده از برخی ابزار ها ذکر شده است:

مطالب مشابه  صفر تا صد گچکاری بخش4( گچکاری سقف )

در هنگام استفاده از شمشه از ضربه زدن به ان خودداری کنید حتی اگر شمشه ی شما از بهترین نوع یعنی الومینیومی است.

شمشه های چوبی خود را در معرض رطوبت قرار ندهید و پس از اتمام کار شمشه های خود را تمیز کنید.

پس از پایان کار و ساخت ملات حتما به یاد داشه باشید که همان روز استانبولی را بشویید این کار در ساعات پایان کار هرروز بسیار اسان است و با یک شست و شوی ساده استانبولی تمیز می شود اما اگر ملات خشک شود و روز بعد اقدام به تمیز کردن ان کنید کاربسیار زمان بر و مشکلی است.

از تیز کردن لبه های ماله خودداری کنید تا به گچکاری شما اسیب نرسد.

کلام اخر

یک گچکار حرفه ای باید در کار خود منظم بودن و تمیز کاری را در الویت قرار دهد تا در حرفه ی خود موفق شود. این مقاله شما را با مصالح گچکاری و نکات پیرامون ان ها اشنا کرد. برای اطلاعات و اشنایی بیشتر با این حرفه دیگر مقالات مارا مطالعه فرمایید.

بلاگگچکاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *