loading

اجرای کاشی کاری ساختمان

دکوراسیون سرویس بهداشتی

واحد های یک ساختمان با هر نوع کاربریی چه اداری ، مسکونی و … شامل بخش های مختلفی مثل اتاق ها، اشپزخانه ، سرویس بهداشتی و … می شود. در مرحله ی نازک کاری ساختمان(خواندن مقاله ی نازک کاری ساختمان ) هر یک از این قسمت ها نیاز به عملیات خاصی دارند مخصوصا محیط های مرطوب که نیاز به عایق های رطوبتی دارند. کاشی کاری یک ساختمان یکی از این عملیات است که در مکان های مرطوب و نیمه مرطوب اجرا می شود.
لوکس پلاستر در این مقاله مطالبی مربوط به نکات اجرایی و محاسباتی کاشی کاری را ارائه می کند. با ما همراه باشید.

کاشی و سرامیک چیست؟

کاشی از یک قطعه سفالی که روی ان را با لعاب پوشش داده اند تشکیل می شود، حال اگر این لعاب که روی سفال ریخته می شود سرامیکی باشد، تبدیل به نوعی سرامیک می شود.کاشی ها سبک هستند و پوشش بهتری برای دیوار های مکان های مرطوب و نیمه مرطوب مانند اشپزخانه ها، سرویس های بهداشتی و حمام به شمار می روند.

اما سرامیک هابه دلیل سنگینی و مقاومت بالا پوشش مناسب تری برای کف هستند. البته از هر دو متریال می توان در پوشش کف و دیوار استفاده کرد.
کاشی ها در دو نوع لعاب دار و بی لعاب تولید و عرضه می شوند.

علت استفاده از کاشی در مکان های مرطوب چیست؟

کاشی های لعاب دار در برابر رطوبت مقاوم هستند و برعکس گچ کاری دیوار ها هیچ مقاومتی در برابر رطوبت و اب ندارند بنابراین بهتر است دیوار های محیط های مرطوب مانند اشپزخانه یا حمام و … را کاشی کاری کنند. کف سازی محیط های مرطوب نیز نیاز به یک متریال مقاوم در برابر اب دارند و سرامیک ها و کاشی ها بهترین متریال برای کف سازی این مکان ها هستند.

کاشی کاری سرویس

هنگام خرید کاشی به چه نکاتی توجه کنیم؟

در هنگام انتخاب و خریداری کاشی باید به اندازه و ابعاد مکانی که میخواهید کاشی کاری شود توجه داشته باشید. کاشی هایی که سایز بزرگ دارند مناسب سرویس های کوچک نیستند چون محیط را کوچکتر نشان می دهند. همچنین کاشی هایی که سایز بزرگی دارند امکان شیب بندی در مکان های کوچک را ندارند.

از دیگر نکات خرید کاشی توجه به رنگ ان است، کاشی هایی با رنگ روشن محیط را بزرگتر نشان می دهند و کاشی هایی با رنگ تیره تر محیط را کوچک تر می کنند.
در محاسبه تعداد کاشی های مورد نظر باید به این نکته توجه کرد که در عرض سطح باید حداقل 4 کاشی جا شود که بتوان شیب مورد نیاز را اجرا کرد.

مطالب مشابه  انواع تاورکرین و بالابر ها و نکات پیرامون ان ها

سعی کنید از اندازه ی مورد نیاز کاشی را کمی بیشتر خریداری کنید تا در صورت پرتی یا شکستگی کاشی، کاشی جایگزین داشته باشید.

در عملیات کاشی کاری دیوار رعایت چه نکاتی الزامی است؟

در هنگام کاشی کاری باید به یک سری نکات توجه کرد و ان ها رعایت کرد تا در نهایت یک کاشی کاری با کیفیت به دست اید. نکاتی مانند:
تراز بودن کف و دیوار از شرایط اولیه کاشی کاری است و ابتدا کاشی کاری دیوار سپس کاشی کاری کف انجام می شود.

کاشی کاری دیوار از ردیف های پایین شروع می شود.
دیواری که کاشی کاری روی ان اجرا می شود بر خلاف دیگر عملیات ساختمانی باید خشک باشد تا اب دوغاب را به خوبی به خود جذب کند و دوغاب سریع تر سفت شود و بتواند کاشی را نگه دارد.

مواد و مصالحی مانند گچ که در اثر رطوبت باد می کنند و متورم می شوند و باعث تخریب کاشی کاری می شوند؛ نباید در پشت کاشی ها وجود داشته باشند.

.

در هنگام کاشی کاری سعی شود جاهایی که در معرض دید کامل هستند از کاشی های سالم و بدون برش استفاده شود و در جاهایی که خیلی در دید نیستند مثلا پشت در ها، از کاشی های برش دار استفاده کرد.

برای برش دادن کاشی ها بدون لب پر شدن از سرامیک بر استفاده می شود.
کاشی کاری در محیط های خیلی مرطوب مانند حمام باید تا انتهای دیوار انجام شود زیرا در صورت گچکاری کردن این محیط ها به دلیل رطوبت زیاد سطح گچ کاری شده تخریب می شود.

در انتهای کاشی کاری باید همه ی سطح گونیا و شمشه باشند یعنی در صورتی که یک شمشه را روی سطح دیوار قرار دهیم همه ی کاشی های دیوار در یک سطح باشند.

.

در صورتی که عایق از ارتفاع ردیف اول کاشی بیشتر باشد چون ملات به عایق قیر و گونی یا عایق ایزوگام نمی چسبد برای اجرای ملات باید روی هایق را با توری مرغی بپوشانید.

از سیمان خشک در پشت کاشی به هیچ عنوان نباید استفاده کرد زیرا سبب ترک خوردن کاشی به مرور زمان می شود.

استفاده از ملات های متفرقه مانند گچ و خاک یا کاهگل و … کیفیت بسیار پایینی در کاشی کاری دارد و به سرعت تخریب می شوند.
دوغاب کاشی کاری دوغابی شل است و نسبت ان 1 به 6 سیمان و ماسه بدون خاک است. باید توجه داشت که حداکثر تا دو ساعت پس از ساخت دوغاب از ان استفاده کرد.

مطالب مشابه  سیمان کاری در ساختمان

برای پر کردن پشت کاشی با دوغاب ، 4 الی 5 بار دوغاب ریزی لازم است و بین هر بار دوغاب ریزی باید 5 دقیقه فاصله انداخت تا دوغاب کمی خودش را بگیرد، البته در صورتی که دیوار پشت کاشی کاری اجری باشد اب ملات را جذب می کند و این فاصله زمانی کمتر می شود.

آیا کاشی کاری می تواند آسیبی به دیوار گچ کاری شده برساند؟

در صورتی که هنگام کاشی کاری، چیدمان کاشی ها طوری باشد که کاشی های آخرین ردیف در بالا برش بخورد، سبب می‌شود که گچ کاری بالای کاشی ها اصطلاحا کنگره کنگره شود و  در گچ کاری موج اتفاق بیفتد.

برای جلوگیری از این اسیب ها در گچ کاری، بهتر است کاشی کار چیدمان کاشی ها رو طوری قرار دهد که کاشی های اخرین ردیف در بالا برش نخورند. در این صورت گچ کار می تواند با چفت جداکننده متریال گچ و کاشی را از هم جدا کند.

چرا قبل از کف سازی باید گچ کاری سقف و دیوار تمام شود؟

به طور معمول ابتدا گچ کار ، دیوار ها را گچ و خاک می کند. سپس کاشی کاری سرویس ها و آشپزخانه اجرا می شود.  بعد از آن گچکار سقف ها و بالا دست دیوارها را سفیدکاری می کند. حالا زمان کف سازی است. پس از پایان کف سازی نوبت به سفید کاری پایین دست دیوارهاست.

این ترتیب در مراحل به این علت است که پس از اتمام کف سازی و سرامیک کاری، در صورتی که مرحله ای از اجرای سقف و بالادست دیوار ها باقی مانده باشد؛ امکان آوردن و قرار دادن بشکه و تخته روی کف وجود ندارد زیرا باعث آسیب دیدن سرامیک می شود. یا اینکه این عمل باعث افزایش هزینه ها و زمان می‌شود.

کاشی کاری کف چه نکاتی دارد؟

اولین موردی که هنگام شروع کف سازی باید به آن دقت نمود این است که، اگر هنگام گچکاری سقف و دیوار ملات گچ روی کف زمین ریخته حنما آن را به دقت تمیز کرده تا ملات گچی روی زمین باقی نماند.

زیرا اگر گچ در زیر سازی کف باقی بماند باعث ورم کردن سیمان زیرسازی و در نهایت تخریب سرامیک و کف می‌شود.

برای شروع کف سازی با کاشی باید از گوشه ی سطح اولین کاشی را قرار داد و با توجه به شیب کف کاشی کاری را ادامه داد.
شیب کف باید 5 الی 10 درصد باشد و اجرای این شیب با استفاده از ریختن ملات انجام می شود.

مطالب مشابه  گچ بری مدرن و کلاسیک

طبعا شیب کف باید به سمت کف شور اجرا شود.
پس از پایان کف سازی و بندکشی باید حداقل تا 12 ساعت روی سطح رفت و امد نکرد.

زیر سازی کاشی کاری کف

بندکشی کاشی چیست ؟؟؟

در اجرای کاشی کاری به فاصله ای که بین کاشی ها وجود دارد بندکشی گفته می شود که با دوغاب شلی که از سیمان سفید و پودر سنگ به نسبت 1 به 3 تهیه شده، به طوری که هیچ روزنه ای باقی نماند پر می شود.

برای این که بندکشی با رنگ کاشی کاری هماهنگ باشد از مواد رنگی مخصوص در دوغاب استفاده می کنند و پس از پایان کار سطح را با گونی یا … کاملا تمیز می کنند.

چه زمانی برای گچ کاری سقف و  قسمت بالای کاشی ها مناسب است؟

بهتر است بلافاصله پس از اتمام کاشی کاری، مراحل بندکشی انجام شود.  پس از پایان یافتن مراحل بند کشی، اقدام به گچ کاری این قسمت ها کرد. چرا که در غیر این صورت هنگام گچ کاری در این قسمت ها ملات گچ روی بند ها ریخته و باعث پرشدن بندها با ملات گچ می‌شود و ایجاد مشکل می‌کند.

روش های اجرای چیدمان کاشی

اجرای ساده:

به اجرای ساده کاشی ها که در کنار هم و قرار داده می شوند گفنه می شود که دستمزد کاشی کار نیز بر اساس این روش محاسبه می شود.

اجرای اجری:

ساده ترین روش برای اجرای کاشی کاری به صورت چیدمان اجری است که درصد دیدن عیوب در ان کمتر است.

اجرای لوزی:

قرار دادن کاشی ها به شکل لوزی است که بسیار سخت است و پرتی کاشی به خصوص در گوشه ها زیاد است بنابراین باید تعداد کاشی های بیشتری خریداری کرد و هزینه کار بالا می رود.

اجرای ترکیبی:

در این روش اجرا کاشی ها با سایز های مختلف در کنار هم قرار می گیرند و یک واحد را می سازند.

کلام اخر

ساختمان ها جزئ مهمی از زندگی ما هستند و کیفیت بالای ان ها تاثیر مستقیمی در زندگی ما دارند. بنابراین باید در هر مرحله از ساختمان سازی از مصالح با کیفیت و تیم اجرا کننده ی ماهری استفاده کرد. مصالح خوب و استاد کار خوب در کنار هم می توانند برای ما کیفیت را به ارمغان بیاورند.

برای مشاوره بیشتر با کارشناسان ما در این حوزه از طرسق پل های ارتباطی تماس بگیرید.

مقاله کاشی کاری در ساختمان شما را با نکاتی اشنا کرد که در کیفیت کاشی کاری تاثیر مهمی دارند. از همراهی شما ممنونیم.

اجرای نازک کاری ساختمانبلاگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *