loading

روش اجرای سقف تیرچه بلوک چگونه است؟

اجرای سقف

سقف تیرچه بلوک :متداول ترین سقف در ایران

سقف ها وظیفه ی تحمل بار های روی کف و بار ساختمان و انتقال دادن ان به ستون ها و اسکلت را دارند. بنابراین تاثیر بسیاری بر استقامت و کیفیت ساختمان دارد و در اجرای ان باید با نهایت دقت و از مصالح با کیفیت استفاده نمود.

سقف ها باید طوری اجرا شوند که در مرحله ی نازک کاری بتوان گچ کاری و گچبری را به خوبی روی ان اجرا کرد.

( مقاله ایتم های نازک کاری را مطالعه کنید)

همین طوراگر سقف ها بتوانند از نظر عایق صوتی و عایق حرارتی عملکرد خوبی داشته باشند ما را به هدفمان یعنی ساختمان سازی با کیفیت یاری می کنند.
تیم گچ کاری لوکس پلاستر در این مقاله شما را با متداول ترین سقف در ایران اشنا می کند. با ما همراه باشید.

چه سقف هایی در صنعت ساختمان سازی اجرا می شوند؟

در ابتدا می خواهیم بدانید که چه نوع سقف هایی را می توانید در ساختمان خود اجرا کنید؟ در اینجا به شما چندین سقف معرفی می کنیم:
• سقف های طاق ضربی
• سقف های تیرچه بلوک
• سقف کامپوزیت

• سقف عرشه فولادی
• سقف وافل
• سقف پیش تنیده

• سقف روفیکس
• سقف کوباکس
• سقف دال بتنی

• سقف تیردال
• سقف کاذب

مزایا و معایب سقف تیرچه بلوک

از رایج ترین و پرکاربردترین سقف ها در ایران، سقف های تیرچه بلوک هستند.سقف های تیرچه بلوک یا همان تیرچه دال جزو دال های یک طرفه هستند. در سقف های تیرچه بلوک جهت کم کردن بار مرده ساختمان از بلوک های حفره دار به جای بتن برای پر کردن سقف استفاده می شود. حال میخواهیم شما را با دلایل این محبوبیت و البته نقاط ضعف ان اشنا کنیم.

اول اینکه این سقف ها را می توان در اکثر اسکلت ها یعنی ساختمان هایی با اسکلت فلزی، اسکلت بتنی، و یا حتی اجری اجرا کرد. همچنین این سقف ها عایق صوتی وحرارتی خوبی به شمار می روند. سقف های تیرچه بلوک بار ساختمان را به خوبی به همه ی قسمت ها پخش می کنند.

البته باید بدانید که امکان اجرای سقف های تیرچه بلوک تا حداکثر دهانه ی 8 متر امکان پذیر است که در صورت اجرا در حداکثر دهانه باید از تیرچه دوبل استفاده کرد. همچنین اجرای این سقف در حالت هایی که شکل مثلثی یا قوسی دارند بسیار سخت است.

اجرای سقف

اجزای ساختاری سقف های تیرچه بلوک

همانطور که از اسم ان مشخص است این سقف ها از اجزای ساختاری بلوک ها، تیرچه ها و بتن و ارماتور تشکیل می شوند.

مطالب مشابه  صفرتاصد اجرای کناف

انواع بلوک ها

بلوک ها تاثیر چندانی در ایمنی و مقاومت سقف ندارند و فقط جهت پر کردن مابین تیرچه ها و قالب بندی بتن پوششی ان ها استفاده می شوند تا بتن کمتری مصرف شود. از بلوک های سیمانی، بلوک های سفالی، پلی استایرن یا همان یونولیت می توان جهت پرکننده ی بین تیرچه ها استفاده کرد.

در صورت استفاده از بلوک های سفالی باید توجه داشت که از بلوک های سالم و بدون شکستگی استفاده شود.

مشخصات بلوک ها

قسمت زیرین بلوک مناسب ایجاد کردن یک سطح صاف برای مرحله ی نازک کاری یعنی گچکاری است و تیغه های داخل بلوک مقطع تیرچه را تقویت می کنند. عرض معمولا 20 تا 25 سانتی متر است اما ارتفاع و طول بلوک ها به ضخامت سقف و فاصله ی بین تیرچه ها بستگی دارد.

بلوک های سیمانی وزن بالایی دارند و سقف را سنگین می کنند.
بلوک های سفالی از هزینه اجرایی بالایی دارند و لایه بیرونی ان ها شیار دار است تا ملات به خوبی به ان بچسبد.
یونولیت ها یا بلوک های پلی استایرن در اثر اتش سوزی دود زیادی تولید می کنند.

اجرای سقف

انواع تیرچه ها

تیرچه ها در دو نوع تیرچه های بدون فندوله و تیرچه های فندوله دار تولید می شوند. تفاوت این دو تیرچه در قالب پاشنه ان است که در تیرچه های فندوله دار قالب ان از سفال و در تیرچه هاب بدون فندوله قالب پاشنه از فلز ناودانی نمره 14 است.

مشخصات تیرچه ها

تیرچه های خرپایی که جنس خرپای ان از فولاد و پاشنه ی ان از بتن است. پاشنه تیرچه در برابر ضربه مستقیم مقاوم نیست و می شکند.

در سقف های تیرچه بتنی ، ارماتور های اصلی ان به شبکه خرپایی مقاوم متصل اند تا وزن های وارد بر سقف را متحمل شوند. پاشنه های تیرچه ها به شکلی هستند که تکیه گاه خوبی برای جای گذاری بلوک ها هستند.

تیرچه ها به جهت تیر فرعی اجرا می شوند تا بین ان ها با بلوک پر شوند.
در قسمت هایی که تیرچه ها به تیراهن وصل می شوند باید از میلگرد ممان منفی برای مهار کردن ان قسمت استفاده کرد تا در برابر زلزله مقاوم شود. این میلگرد ها کمک می کنند تا امنیت سقف نیز بالا برود و به صورت یکپارچه اجرا شود.

بتن

در هنگام اماده کردن بتن و عمل اوردن ان باید سه نکته را رعایت کرد:
1. از خشک شدن سریع بتن جلوگیری کرد.
2. در دمای مناسب یعنی 5 تا 20 درجه کار انجام شود.
3. وقتی بتن در حال اماده شدن است از ضربه زدن و لرزاندن ان جلوگیری کرد.

مطالب مشابه  اجرای نما در ساختمان سازی

روش اجرای سقف تیرچه بلوک

برای اجرای این نوع سقف ابتدا تکیه گاه موقت را نصب کنید. این عمل به دلیل تحمل نکردن بار توسط تیرچه ها در ابتدای کار انجام می شود.

این تکیه گاه موقت که همان شمع بندی است به این شکل اجرا می شود که در زیر تیرچه ها کش هایی به اندازه 5*10 سانتی متر و با فاصله 1 متری روی شمع های چوبی قرار دهید. شمع ها روی گوه ها قرار می گیرند تا بعد از اجرای سقف بتوانید ان ها را باز کنید.

تیرچه ها نیز با تقریبا یک سیصدم طول دهانه باید نصب شوند. تیرچه های پشت سر هم باید تا 70 سانتی متراز هم فاصله داشته باشند.

بعد از شمع بندی یا همان نصب تکیه گاه موقت نوبت قالب بندی کلاف های فرعی و باز شو ها می رسد. سپس بلوک ها را بین تیرچه ها جا گذاری می کنند. سعی کنید بلوک ها را از قسمت داخلی تکیه گاه شروع کنید و همچنین بلوک های اولی و اخری را روی تکیه گاه قرار ندهید.

آرماتوربندی سقف

پس از اجرای بلوک ها باید ارماتوربندی سقف اجرا شود. حال باید قالب بندی قسمت هایی مانند دور سقف ها ،باز شوها و فواصل تکیه گاه ها انجام شود.
در مرحله ی بعد باید سقف را برای ریختن بتن اماده کنید. برای این کار باید همه ی ضایعاتی که در اجزای سقف وجود دارند برداشته شوند و سقف یک بار شسته شود و در اخر یک نظارت کلی انجام شود.

بعد از این کار باید بتن را عمل اورد. که نکات مر بوط به عمل اوردن بتن در بالا ذکر شد.
حال وقت بتن ریزی است. این بخش مهم ترین مرحله در اجرای سقف تیرچه بلوک است که تاثیر مستقیم بر بر استحکام و کیفیت سقف دارد.

در ریختن بتن باید باید به این مهم توجه داشت که همه ی مخلوط یک نواخت باشد و همه ی حفره ها پر شوند . منفذی باز نماند. این عمل بسته به شرایط خود در مدت زمان معینی مقاومت خود را به دست می اورد.

زمانی که سقف مقاومت خود را به دست اورد باید قالب ها را باز کرد و تکیه گاه های موقت را جمع اوری کرد البته باید چند شمع در فواصل 3 متری را برای مقاومت بهتر سقف مدت بیشتر در ان جا باقی گذاشت.

گچ کاری سقف تیرچه و بلوک سیمانی

پس از پایان اجرای سقف تیرچه بلوک و برداشتن تکیه گاه ها، می توان گچ کاری ، گچبری و یا دیگر عملیات هایی که مربوط به سقف است را اجرا نمود.

مطالب مشابه  اصطلاحات گچ کاری بخش اول

گچ کاری می تواند به راحتی مستقیما روی سقف تیرچه و بلوک سیمانی انجام شود. برای گچ کاری در قسمت هایی که پل ها (تیرها) وجود دارند، به علت جنس بتنی سقف ، ابتدا باید از گچ گیپتون برای پوشش آن قسمت و زیر سازی گچ کاری استفاده کرد. بدین منظور یک لایه نازک از ملات گچ گیپتون را روی آن قسمت کشید تا چسبندگی لازم برای گچ کاری بدست آید. و سپس روی آن گچ کاری را ادامه داد.

گچ کاری روی سقف تیرچه و یونولیت

امروزه یونولیت ها جایگزین بلوک های سیمانی شده اند و در اجرای سقف از آن ها استفاده می‌شود.

گچ کاری بطور مستقیم روی سقف تیرچه و یونولیت توصیه نمی شود. چرا که بعد از گذشت زمان، موجب سایه انداختن در گچ کاری قسمت هایی که تیر وجود دارد می شود.

اجرای رابیتس بندی روی سقف تیرچه و بلوک

برای اجرای انواع سقف کاذب مثل سقف کاذب کناف یا رابیتس روی سقف تیرچه بلوک محدودیتی وجود ندارد.

در اجرای سقف کاذب رابیتس گاها بناهای آماتور تیرچه های سقف را کنده و به میلگردها دسترسی پیدا می کنند تا برای جوشکاری از آن ها استفاده کنند. اما روش درست این است که قبل از بتن ریزی سقف، میلگردهایی به شکل تی به عنوان میلگردهای انتظار برای انجام عملیات رابیتس بندی، از سقف آویز کنند.

اجرای سقف کاذب کناف روی سقف تیرچه بلوک

برای اجرای سقف کاذب کناف روی سقف تیرچه بلوک، کناف کاران از تفنگ گیر و میخ و چاشنی برای ساپورت گرفتن کناف استفاده می کنند که کار اشتباهی است و باعث ضربه دیدن سقف تیرچه بلوک و کاهش مقاومت آن می شود. از این رو بهتر است از پیچ و رولپلاک برای ساپورت گیری استفاده شود.

نکاتی در خصوص انبار کردن تیرچه و بلوک

در هنگام انبار کردن تیرچه ها توجه داشته باشید که تیرچه ها را به پهلو نخوابانید و مراقب باشید که بتنی که زیر تیرچه است اسیب نبیند. همچنین بلوک ها را تا حداثر 10 ردیف روی هم بچینید.

کلام اخر

اگر شما همه ی نکات فنی و اصول اجرایی را در ساخت و ساز های خود را رعایت کنید به حتم صنعت ساختمان سازی از لحاظ کیفی و اجرایی سیر صعودی خود را در پیش خواهد گرفت. این مهم تنها با به کار گیری تیم سازنده ی حرفه ای به دست می اید. از همراهی شما ممنونیم.

ارتباط با ما

برای ارتباط مستقیم با تیم ما روی آیکون های واتساپ و رایچت در پایین صفحه کلیک کنید.

بلاگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *