loading

روش اجرای سفیدکاری

سفیدکاری

سفید کاری

پوششی که روی سقف و دیوارهای گچی می‌بینیم، از لایه های مختلفی تشکیل شده است. در مقاله ی اجرای تیغه چینی توضیح دادیم که هریک از این لایه ها،مانند گچ وخاک یا آسترکشی وزیرسازی چگونه اجرا می‌شوند. درباره ی اجرای سفیدکاری نیز یک توضیح مختصر دادیم.

حرفه ی گچ کاری به گونه ایست که گچکار باید حتما از تبحر خوبی برخوردار باشد؛ تا بتواند گچ کاری که شامل ایتم های مختلفی است را، با کیفیت مطلوب اجرا کند.

یک گچ کار خوب باید بتواند از صفر تا صد کار را طوری اجرا کند که باگذشت زمان ایراداتی مانند ترک خوردن گچ کاری، موج افتادن در گچ کاری و … در کار به وجود نیاید.

سفید کاری مرحله ی نهایی گچ کاری است که کیفیت مطلوب آن بستگی به زیرسازی خوب دارد که در مقاله های قبل پیرامون آن سخن گفته ایم. حال در این مقاله می‌خواهیم شما را با مرحله ی سفید کاری آشنا کنیم. با لوکس پلاستر همراه باشید.

سفیدکاری چیست؟

در حرفه ی گچ کاری عملیات سفیدکاری در واقع به نرمه کشی و رویه کشی سطح دیوار و سقفی که آستر یک گچه یا گچ و خاک دارد، گفته می‌شود.

سفیدکاری روی آستر یک گچه ضخامت خیلی کمتری دارد زیرا سطح به خودی خود سفید است. اما در سفیدکاری روی آستر گچ و خاک، برای پوشاندن رنگ قهوه ای ضخامت کمی بیشتر است.

درباره ی زیرسازی و آسترکشی با ملات گچ و خاک در مقاله ی گچ و خاک چیست و تیغه چینی توضیحاتی دادیم.

سفید کاری با ملات گچ زنده و ملات گچ کشته انجام می‌شود. در ادامه با توضیحات این عملیات می‌پردازیم.

مطالب مشابه  اجرای استخر با بلوک سیمانی
دیوار سفیدکاری شده

سفیدکاری با ملات گچ زنده

برای تهیه ی ملات زنده برای سفید کاری، گچ را الک کرده و تبدیل به گچ نرم می‌کنند. این ملات نسبت به ملات پرکاری کمی شل تر است. یعنی نسبت گچ به آب آن کمتر است.

این کار به این دلیل است که ضخامت سفید کاری حدود یک میلی متر است و بسیار نازک می‌باشد. پس اگر این ملات سفت باشد، اجرای آن با ماله ممکن نیست، ضخامت کار بیشتر می شود و باعث ایجاد موج در گچ کاری می شود.

سفیدکاری با ملات گچ کشته

در حدود بیست سال پیش، سفیدکاری تنها با ملات گچ کشته انجام می‌شد. اما بعدها با تولید لیسه های پلاستیکی برای پرداخت ملات گچ زنده، عملیات سفیدکاری با ملات زنده نیز انجام می‌شود.

برای تهیه ی ملات گچ کشته، گچ را الک کرده و با آب به نسبت 3 به 1 در استانبولی ریخته و هر 15 ثانیه آن را هم می زنند. کمی که ملات خودش را گرفت آنقدر ورز می دهند تا آب کامل به خورد ملات برود و گچ گیرایی خود را به طور کامل از دست بدهد.

در واقع ملات گچ کشته هیچ گاه سفت نمی‌شود بلکه خشک می‌شود. پس از تهیه این ملات آن را با ماله روی سطح آسترکشی می‌کشند و با ماله پرداخت آن را صافکاری می‌کنند. ماله کشی بشتر روی گچ گشته باعث می‌شود سطح صاف تر شود.

هنگام سفیدکاری با ملات گچ کشته باید به این نکته توجه کرد که، اگر ضخامت آن زیاد شود باعث ایجاد ترک در سطح گچ کاری می‌شود.
همچنین باید توجه داشت که سطح کار قبل از شروع سفید کاری، کمی مرطوب باشد.

مطالب مشابه  صفر تا صد گچکاری بخش دوم

فواید سفیدکاری با ملات گچ کشته

هنگام کشته کشی، منافذ ریز کار کاملا پر می‌شود و دو بند ها را کامل پر کرده و صاف نشان می دهد.

همچنین اگر زیرسازی با ملات گچ آسترکشی شده باشد؛ چون گچ غربالی بوده، دانه های گچ روی سطح دیده می‌شوند و کشته کشی باعث می‌شود این دانه ها پوشانده شوند.

در ضمن به دلیل پر شدن تمام منافذ دیوار با ملات گچ کشته، فضایی برای رشد میکروب ها باقی نمی‌ماند.

دوگچه چیست؟

سطوحی که باید از بقیه قسمت ها برجسته تر باشد، با یک ماله ی کوچک یا قلم دو سر و یا کاردک، توسط گچ خوش مایه آن را دو گچه می ‌کنند و بلافاصله آن را زیر رو رو کرده و آماده اجرای کار می‌کنند.

اجرای دوگچه باید بسیار با دقت انجام شود، چراکه در صورتی که گچ زیر شل باشد و گچ رویی سفت تر شود؛ با کمی فشار از هم جدا می‌شوند. برای جلوگیری از این اتفاق، باید در هر مرحله، نسبت آب به گچ مساوی باشد تا گچ جدید به گچ قبلی جوش بخورد.

زمان اجرای گچبری

پس از تکمیل گچ کاری سقف و دیوار استاد گچ کار می تواند اجرای گچبری را آغاز کند. گچبری عموما متناسب با سبک دکوراسیونی که طراح یا مشتری انتخاب می‌کند اجرا می شود.

گچبری شامل سبک های مختلفی چون گچبری کلاسیک ، گچبری مدرن و … متناسب با سلیقه افراد مختلف است.

در مقاله ی دکورسیون لوکس با گچبری لوکس بیشتر با گچبری آشنا می‌شوید.

روش کار کردن با ماله در سفیدکاری

هنگامی که دسته ماله را در دست می‌گیرید و آن را روی سطح می‌کشید؛ باید توجه داشته باشید که یک طرف ماله یعنی طول آن در تماس با ملات باشد؛ و طرف دیگر خدود 1 سانتی متر از ملات فاصله داشته باشد.

مطالب مشابه  تایل سقفی چیست؟

در هنگام کار با ماله، سطح باید صاف باشد تا ماله به خوبی حرکت کند و کار به درستی انجام شود. در صورتی که سطح گود باشد؛ ماله به خوبی در گودی حرکت نمی‌کند و اگر سطح برجسته باشد در برخی قسمت ها گوشه های ماله روی سطح خط می‌اندازد.

تیم گچ کاری

کلام آخر

گچ کاری شامل دو مرحله آستر کشی و نرمه کشی می‌باشد. ملات های این دو مرحله که شامل ملات گچ وخاک، ملات یک گچه، ملات گچ زنده، ملات گچ کشته، ملات دو گچه و… می‌شوند باید به دقت تهیه شوند.

زیرا در صورتی که گچ کار نتواند ملات خوبی را تهیه کند؛ باعث ایجاد مشکلاتی از قبیل ترک خوردن، موج افتادن، شوره زدن و … می‌شود که از کیفیت نهایی کار کم می‌کند.
بنابراین یک استاد گچ کار باید تبحر کافی در ساخت ملات های مختلف را داشته باشد.

در مقاله ی ویژگی های یک گچکار خوب، به دیگر خصایص گچکار حرفه ای شاره کرده ایم. برای اطلاعات بیشتر لطفا مطالعه فرمایید.

بلاگگچکاری

6 نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *