loading

صفر تا صد گچکاری بخش دوم

تیم گچ کاری

صفر تا صد گچ کاری بخش دوم

گچ کاری همان طور که در طی مقاله قبلی به آن اشاره شد یکی از اصلی ترین پارامترهای معماری یک ساختمان محسوب می شود.

( مطالعه بخش اول این مقاله )

پیش از اینکه روند کاری پیمانکار گچ آغاز شود یک قرار داد گچ کاری جامع و کامل بین کارفرما و پیمانکار عقد می شود و نیاز است طرفین به خوبی به مباحث پیرامون قرار داد گچ کاری  آگاهی داشته باشند.

زیرا فسخ آن برای هر دو نفر ضررهای را به همراه دارد. پس از عقد قرار داد گچ کاری وظایفی به عهده پیمانکار گچ قرار می گیرد که در ادامه اشاره ای به آن ها خواهیم داشت.
مطالبی که پیرامون آن به بحث خواهیم نشست:

[/cz_content_box]

ابزار گچ کاری

گچ کاری پس از عقد قرار داد شروع می شود و نیاز است وسایل مورد نیاز برای این امر در ابتدا با دقت و توجه توسط تیم گچ کارفراهم شود.

برای نمونه می توانیم به گچ ، خاک ، استانبولی ، دمبر ، ماله ، بومخوار ، ابزار نقالی، وردنگی ، قلم بو گیر ، ابزار پلی استایرن ، پلی یورتان و لوازم و مصالح مورد نیاز برای بنایی مثل چوب، ام دی اف، ابزارهای مورد نیاز برای گچ زنی، کشو زنی و سایر موارد اشاره داشته باشیم.

بررسی ها قبل از شروع گچکاری

پیمانکار گچ کار و نماینده تیم گچ کاری در ابتدا وضعیت ساختمان را مورد بررسی قرار می دهند تا از اوضاع کار اطلاع پیدا کنند. سپس لوازم مورد نیاز بر اساس لیستی که توسط نماینده گچ کار تهیه شده است فراهم و به دست سرپرست تیم رسانده می شود.

پس از اینکه وسایل مورد نیاز تهیه شد پیمانکار گچ به بررسی دقیق تر ساختمان بر اساس نقشه های که در دست دارد می پردازد تا به این مهم برسد که ساختمان نقصی نداشته باشد.

اگر به هر دلیلی بخشی از ساختمان درست دیوار چینی نشده باشد و یا قسمت های از ساختمان ستون و درب و پنجره به درستی جایگذاری نشده باشند.

گچ کار از پیمانکار می خواهد تا نواقص به وجود آمده را از بین ببرد تا سریع تر و بهتر در حین حال با کیفیت بیشتر کار خود را ادامه دهد. از این مرحله به بعد پیمانکارتیم حرفه ای خود را وارد عمل می کند و کار استارت می خورد.

پس از عقد قرار داد در ابتدا نیاز است وسایل مورد نیاز برای گچ کاری آماده شود. در مرحله دوم توسط گچ کار نواقصی که در ساختمان است بررسی می شود و پس از رفع آن ها و تهیه وسایل مورد نیاز برای شروع کار پیمانکار تیم گچ کاری خود را وارد عمل می کند.

ساختمان برای گچ کاری کردن آماده است از این پس با روند گچ کاری شما را آشنا می کنیم.

گچ و خاک کردن
روند گچ و خاک کردن

شروع کار گچ کاری

گچ کاری، در ابتدا نیاز به یک سری اصول اولیه دارد که توسط گچ کار حرفه ای و تیم سرپرستی اعمال می شود پس از آن از بنا و کارگران زبده در این راستا کمک گرفته می شود که به صورت تیتر وار به برخی از این موارد در ادامه اشاره ای خواهیم داشت.

مطالب مشابه  اجرای کاشی کاری ساختمان

• ابتدا ریسمان کاری برداشته می شود.
• سپس طول و عرض ساختمان با محور x,y تشکیل می شود. این امر به منظور رسیدن به یک مبنای واحد انجام می شود.

• کل دیوار ها گونیا و سر و ته زده می شود و سپس فرایند کروم بندی آغاز می شود.
• شمشه های بلند و کوتاه به صورت افقی روی دیوارها با اندازه حداقل ۲۰ سانتی متر فاصله از کف قرار داده می شود.

• پس از اینکه سرو ته کار تنظیم شد بار دیگر شمشه های ردیف بعد با در نظر گرفتن خط مبنا شمشه کشی ردیف قبل و ریسمان محورها اندازه گیری و اجرا می شود.
• حال شمشه ها آماده است تا پشت آن ها با گچ و ملات گچ پر شود.

• پس از اینکه ملات گچ پشت شمشه ها ریخته شد نیاز به نیم ساعت زمان برای خشک شدن آن است.
• بعد از اینکه خشک شد شمشه ها جدا می شوند و گچ روی دیوار چسبانده می شود و کروم قسمت پایین شکل داده می شود.

ابتدا ریسمان کشی و تعین محور طول و عرض و سپس روند گونیا کردن دیوار انجام می شود. در مرحله بعدی شمشه کشی با استفاده از ملات گچ انجام می شود و پس از خشک شدن کروم قسمت پایین کشیده می شود.

دیوار گچ و خاک شده
اتمام عملیات گچ و خاک

کروم های سطح بالا در ارتفاع دو متری در فرایند گچ کاری

گچ کاری نیاز به طی کردن مراحل پله به پله دارد تا کار با کیفیت و بسیار مرغوبی حاصل شود. پس از شمشه کشی قسمت پایین دیوارها نوبت به کروم بندی فضای بالا می رسد.

کروم بالا را در ابتدا با ملات گچ می گذاریم و سپس لقمه های بالا را با شاقول دستی یا ترجیحاً لیزر شاقول می کنیم. پس از اینکه لقمه ها شاقول شدن لقمه های وسط با ریسمان تنظیم و کروم بندی به اتمام می رسد.

مطالب مشابه  دکوراسیون لوکس با گچبری های لوکس

شمشه گیری چگونه است؟

• شمشه ها باید متناسب با ارتفاع سقف در نظر گرفته شود. به عنوان مثال اگر فاصله کف تا سقف سه متر است بهتر است شمشه ها ۲٫۹ اندازه داشته باشند.
• شمشه ها با استفاده از روغن یا یک ماده چرب به خوبی صیقلی می شود.
• سپس شمشه ها روی کروم بالا و پایین قرار داده می شود.
• بین شمشه و دیوار با ملات گچ به خوبی پر می شود.
• مجدد ۳۰ دقیقه زمان برای خشک شدن آن در نظر می گیریم.
• پس از خشک شدن شمشه ها از دیوار جدا می شوند.
• حال زمان آن رسیده است که با استفاده از گچ و خاک و گچ اندود شده دیوار برای پرکاری کردن دیوار های پوشش داده شود.

شمشه های متناسب با ارتفاع و فاصله از سقف جایگذاری می شوند و با استفاده ازملات فضای بالا نیز پر می شود و پس از خشک شدن با گچ اندود شده پر کاری دیوار که خود به صورت کامل توضیح داده شده است صورت می گیرد.

روند پر کاری بین شمشه ها با استفاده از گچ و خاک

گچ گزینه انتخابی مناسبی است برای پر کردن فضای پشت شمشه ها زیرا به سرعت خشک می شود، اما نیاز است برای صرفه جویی در هزینه های مصرفی و چسبندگی بیشتر کار از مقداری خاک بر اساس اصول اولیه و آن چیزی که در طی کار به صورت تجربی به آن دست پیدا کرده اید استفاده کنید.

نسبت تجربی گچ کاران ماهر برای ترکیب گچ و خاک عموماً دو پیمانه + یک پیمانه خاک است.

توصیه های برای آماده کردن گچ و خاک

• اگر گچ و خاک آماده نبود نیاز است گچ و خاک برای یک روز کاری آماده شود.
• بهتر است از گچ و خاک آماده استفاده نشود، زیرا کیفیت زیاد خوبی ندارد.

• گچ و خاکی که در ساختمان آماده می شود برای یک روز کاری نیاز است استفاده شود، زیرا کیفیت خود را برای روز کاری دوم از دست می دهد.
• اگر گچ و خاک بیش از یک روز باقی مانده باشد و بخواهید با استفاده از آن روند کار شمشه کاری را دنبال کنید زحمت کار شما چند برابر است.

شاگرد گچ کار آب را باید تا نصفه در استانبولی بریزد تا جایی که آب گم شود و رویه آن با گچ و خاک پوشانده شود تا ملات گچ و خاک حالت چسبندگی به خود بگیرد. این مهم یکی از اصلی ترین بخش های گچ کاری محسوب می شود که با توجه به تجربیات بنا و شاگردش در طی گذر زمان اندازه استاندارد این ترکیب به دست می آید.

مصالح گچ کاری
شروع گچ کاری

گچ و خاک آماده

این روزها بسیار مرسوم است که از گچ و خاک آماده شده استفاده می شود تا راحتی بیشتری برای کارگر و بنا حاصل شود و کار سرعت بیشتری به خود بگیرد که این کار اصلاً روش درست و اصولی نیست.

مطالب مشابه  روش اجرای سفیدکاری

زیرا کیفیت گچ آماده شده اصلاً خوب نیست و به مرور زمان سبب فرسوده شدن ساختمان در نمای ظاهری می شود. گاهی اوقات حتی تیم کارفرما نیز متوجه این امر نمی شوند، اما در طی گذر زمان است که متوجه می شوند گچ و خاک واقعاً استواری لازم و استقامت مورد نیاز را ندارد.

پس از اینکه گچ آماده شد توسط گچ کار، گچ و خاک آماده شده به وسیله ماله روی دیوار پخش می شود. کیفیت و مرغوب بودن ماله روی روند کار شما تأثیر گذار است.
سپس با استفاده از یک شمشه آلومینیومی بین دو تیرچه شمشه کشی انجام می شود.

 لازم نیست سطحی که قرار است گچ و خاک کشیده شود حتماً صیقلی باشد همین که شمشه ای باشد کفایت می کند. خیلی صاف بودن سطح کار نیز مناسب نیست چون در مرحله سفید کاری گچ به خوبی روی دیوار چسبیده نمی شود. گچ به صورت لایه ای می شود، اما اگر سطح زیرین قدری ناهمواری داشته باشد بخش های برای چسبیدن گچ در اختیار گچ قرار داده می شود.

تیم گچ کاری
شروع عملیات گچ کاری

نکات اجرایی در عملیات گچ کاری

 اگر می خواهید از سقف کاذب استفاده کنید نیازی نیست ۴۰ سانتی متر از دیوار در بخش بالا را رها کنید و روند گچ کاری را انجام ندهید بهتر است تمام دیوار گچ شود.

 زمانی که تمام دیوار گچ کاری می شود به گچ شما در طی گذر آسیب جدی وارد نمی شود و بار ساختمان سبب ترک خوردن آن نمی شود.

 در قدم بعدی نیاز است هوابند شود و سوراخ بین سفال ها و بلوک ها به خوبی پوشانده شود.

 پیش از اینکه کار گچ کاری آغاز شود باید فرایند تأسیساتی در ساختمان انجام شود در غیر این صورت به گچ ساختمان شما آسیب وارد می شود.

با استفاده از ریسمان و لیزر کروم بندی و شمشه کشی روی دیوار انجام می شود پس از خشک شدن فضا به دو بخش کف و سقف تقسیم می شود. ابتدا نیاز است بخش وسط رو به بالا گچ کاری شود و پس از اینکه کار کف کاری به اتمام رسید روند گچ کاری بخش پایینی ساختمان انجام می شود. نکاتی که برای گچ کاری باید رعایت شود در طی این مقاله به تک تک آن ها اشاره شده است.

گچ کاری دیوار
پایان کار گچکاری

بلاگگچکاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *