loading

صفر تا صد گچ کاری (بخش اول: گچ کار ماهر )

تیم گچ کاری

صفر تا صد گچ کاری (بخش اول)

گچ کاری یکی از مهم ترین بخش های یک ساختمان سازی محسوب می شود و عملاً فرایند بهره گیری از ساختمان پیش از اینکه کار گچ کاری توسط یک گچ کار ماهر به انجام برسد بی نتیجه است. گچ کاری آیتمی است که اواخر مرحله سفت کاری آغاز(مطالعه مقاله ی ایتم های سفت کاری) و تا اواخر نازک کاری کاری (مطالعه مقاله ی ایتم های نازک کاری) ادامه پیدا می کند.

گچبری دستی

نمونه کار گچبری

اشنایی با اصطلاحات گچکاری

گچ: ماده ای است که در طبیعت با نام سنگ گچ وجود دارد رنگ گچ به فرم طبیعی سفید است و گاهی به دلیل ناخالصی های همراه ممکن است به رنگ خاکستری نیز یافت شود.
انواع گچ:

گچ گیپسون: از ترکیب گچ و مواد افزودنی چسبنده مثل سریشم به دست می آید.

گچ عاج: به گچی که دارای دانه بندی بسیار نرم و میکرونیزه است می گویند.

گچ مرمر: گچ بدون آب مولکولی است که با محلول مخلوط شده و مجدداً پخته می شود و در برابر رطوبت مقاوم است.

گچ کار: کسی که کار گچ کاری را انجام می دهد گچ کار نام دارد.

گچ کاری: به عملی که با استفاده از گچ به صورت بیس و پایه در ساختمان برای پوشش دادن دیوارها، ستون، سقف و تمامی بخش های که نیاز است زیر سازی ساختمان را در برابر چشم ها بپوشاند گچ کاری گفته می شود. این عملیات بهتر است توسط یک گچ کار ماهر صورت گیرد تا بهترین کیفیت را به ارمغان آورد.

پیمانکار گچ: کسی که با استفاده از علم و تجربه کاری که دارد زیر دست و کارفرما را برای اجرای یک طرح رهبری می کند.

ابزار گچ کاری: صفر تا صد وسایلی که برای گچ کاری کردن یک ساختمان نیاز است را ابزار گچ کاری می گویند.

گچ بری

فن یا هنری است که برای جلاء دادن به ساختمان با ترکیب رنگ، پتینه، ورق طلا و نقاشی همراه با گچ بر روی سقف به انجام می رسد.

مطالب مشابه  در بازسازی خانه دکوراسیون هر بخش از خانه را چطور انتخاب کنیم؟1

گچ بری مدرن

ساده ترین نوع گچ بری که با استفاده از خطوط صاف و یک دست به تصویر کشیده می شود.

گچ بری کلاسیک

پر مصرف ترین نوع گچ بری که با استفاده از طرح های برجسته و رنگی با ترکیب رنگ و گچ به نمایش گذاشته می شود را می گویند.

گچ بری پیش ساخته

به شکلی از گچ گفته می شود که در قالب های مخصوص فرم داده می شود و پس از خشک شدن از قالب جدا و روی سقف یا دیوار با استفاده از میخ و چسب پوشانده می شود.

گچ بری دستی:

هنری از گچ بری روی سقف است که با استفاده از گچ زنده روند طراحی و ترسیم شکل مورد نظر روی سقف توسط گچ کار به انجام می رسد.

تیم گچ کار:

تیم عموما از سه بخش تشکیل می شود:
کارفرما: کسی که قرار است برای او کار انجام شود و پروژه را به شما تحویل می دهد.
همکاران واسطه: کسانی که وسایل مورد نیاز به وسیله آن ها تهیه می شود به عنوان مثال گچ فروش یکی از این همکاران محسوب می شود.
نیروهای زیر دست پیمانکار گچ: کسانی که زیر نظر یک سرپرست کارگاه روند گچ کاری و گچ بری را به انجام می رسانند و شامل گچ کار ماهر ، شاگرد و … می شوند.

نمونه کار گچکاری

گچ کاری دیوار

شروع به کار و روند برنامه ریزی شده آن توسط پیمانکار گچ

یک گچ کار ماهر چگونه سفارشات خود را به انجام می رساند؟ برای رسیدن به این سؤال نیاز است شما را با روند کار و شروع فعالیت گچ کار قدری بیشتر آشنا کنیم.
ابتدا پروژه های قبلی که شما به انجام رسانده اید توسط خود شما یا همکاران تان به دیگران معرفی می شود و روند کاری شما ریز به ریز با جزئیات توسط کارفرمای که قرار است به شما سفارش کار را بدهد مورد بررسی قرار می گیرد.
پس از اینکه از کار شما رضایت مندی کافی حاصل شد برای آشنایی بیشتر با شما و تیم کاری‌تان از طرف کارفرما تماس حاصل می شود.

کارفرما از شما می خواهد که پروژه را مورد بررسی قرار دهید و نظر خود را عنوان کنید.

شما خود یا تیم منتخبی را که برای این منظور انتخاب کرده اید را به محل اعزام می کنید تا پروژه را مورد بررسی قرار دهند.

مطالب مشابه  تایل سقفی چیست؟

پس از بررسی تایتل ها، نقشه ها و دیتیل ها نظرات خود را با کارفرما در میان می گذارید. کارفرما از شما می خواهد سطح کیفی کار را برای ارائه عنوان کنید و قیمت پیشنهادی خود را اعلام کنید.

شما بر اساس مفادی که در قرار داد ذکر می شود و روند کاری که در گذشته تجربه کرده اید یک رقم را به عنوان بیس و پایه بدون در نظر گرفتن پیش آمد های احتمالی عنوان می کنید اگر کارفرما با این رقم مشکلی نداشته باشد باقی کار آغاز می شود.

برای شروع کار پیمانکار گچ کار از طریق معرفی یا رزومه کاری خود برای فرایند کاری یک پروژه دعوت به کار می شود سپس با بررسی نقشه ها ودیتل ها و تعین یک قیمت کلی روند کاری برای شروع یک همکاری آغاز می شود.

وظایف پیمانکار گچ پیش از عقد قرار داد چیست؟

یک گچ کار ماهر پس از اینکه با بررسی های اعلام شده به یک جمع بندی کلی رسید برای عقد قرار داد یک کار را به عنوان نمونه در دست می گیرد. حال به عنوان مثال یک اتاق یا چند دیوار گچ کاری شود یا با استفاده از ابزار فرایند گچ بری کردن به انجام برسد یا نیاز است شما گچ و خاک کنید که تمامی این ها بر اساس نیاز کارفرما برای شما مشخص می شود.

این مهم شاید در مرحله قبل با مشاهده نمونه های کاری شما به اتمام برسد و شما یک راست بروید سر اصل مطلب و کار را بدون ارائه نمونه آغاز کنید این امر به فعالیت و رزومه شما و نظر کارفرما منوط می شود؛ اما در اصل پیمانکار گچ ترجیح می دهد کاری را به عنوان پیش زمینه انجام دهد تا بتواند بار مالی ساختمان را ساده تر تخمین بزند.

مهندسین فنی پروژه پس از بررسی دقیق قیمت کار را اعلام می کنند سپس کارفرما با توجه به قیمت های که پیشنهاد گرفته است برآورد می کند و سپس تصمیم می گیرد که کار را به پیمانکار بسپارد یا خیر؟
پس از عقد قرار داد یک بخش از فضای مرتبط با پروژه بر اساس نیاز کاری کارفرما گچ کاری یا گچ بری می شود و سپس قیمت پیشنهادی توسط مهندسین و مشاورین اعلام می شود و در صورت رضایت کارفرما کار آغاز می شود.

انواع سبک گچبری

نمونه کار گچبری

تنظیم قرار داد گچ کاری برای عقد همکاری

گچ کاری در ابتدا نیاز به یک قرار داد دارد که تفاوتی نمی کند یک کاغذ دست نویس باشد بر اساس توافق بین طرفین یا یک قرار داد رسمی ثبت شده زیرا در هر دو حالت برای طرفین حکم یک سند را ایفا می کند.

مطالب مشابه  تاثیرات دما در عملیات گچ کاری

در قرار داد یک پیمانکار گچ کار ماهر و کارفرما باید مشخصات، نشانی دو طرف، موضوع قرار داد، مبلغ، مدت، نوع اسناد و مدارک ضمیمه شده را به دقت بررسی و در قرار داد عنوان کنند.
پیمانکار باید تورم و نوسانات احتمالی بازار را مورد بررسی قرار دهد تا مبادا در حین کار دچار ضرر و زیان شود و نتواند کار را به کارفرما تحویل دهد؛ زیرا انعقاد قرار داد غیر ممکن است و باید به قول های داده شده عمل کند.

پیمانکار باید با بررسی دقیق پروژه به عقد قرار داد بپردازد و سپس تعهد ساخت ساختمان را قبول کند. هر کسی در هنگام عقد قرار داد بر اساس وظایفی که به عهده دارد مسئول است و مسئولیت تنها به عهده پیمانکار نیست.
عقد قرار داد برای پیمانکار و کارفرما به منظور ارائه کار و حل مسائل مالی بین هر دو طرف مسئولیت حاصل می کند. پس پیش از اینکه قرار داد عقد شود بهتر است تمامی جوانب مورد برسی قرار داده شود تا به خوبی کار با رضایت مندی کامل به اتمام برسد.

چه پارامترهای در قرار داد گچ کاری عنوان می شود؟

1. تمامی جزئیات مرتبط با مشخصات طرفین عنوان می شود.
2. تمامی پارامترها باید برای گچ کار و کارفرما شفاف توضیح داده شود.
3. قیمت آیتم به آیتم مشخص می شود.

4. مدت زمانی که برای شروع و پایان قرار داد نیاز است در قرار داد ذکر می شود.
5. نقش تورم در تعین قیمت مورد بررسی قرار داده می شود.
6. بر اساس پیش بینی های های صورت گرفته و افزایش قیمت های احتمالی پروژه در قرار داد قیمت گذاری می شود.

7. سطح کیفی کار به پیمانکار اعلام می شود تا در مدت زمان تحویل پروژه و قیمت گذاری کردن آن بررسی شود.
8. نحوه پرداخت به شکل نقدی، صورت وضعیتی، چکی یا خرج کاری تعین و مبلغی به عنوان پیش پرداخت ارائه می شود.

در مقاله بعدی می توانید مراحل بعدی گچ کاری را مطالعه بفرماید. در این بخش می توانید قرار داد گچ کاری را مشاهده کنید.

بلاگگچکاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *