loading

تاثیرات دما در عملیات گچ کاری

گچ کاری

عملیات گچ کاری و نکات فنی مربوط به این حرفه، اگر به درستی رعایت و اجرا شوند در نهایت می‌توانید به یک نتیجه با کیفیت و مطلوب دست یابید.

برای رسیدن به این مهم، باید به برخی از موضوعات که سبب بروز مشکلات و معضلاتی که مانع رسیدن به هدف ذکر شده می شوند توجه کرد و ان‌ها را از میان برداشت یا در صدد رفع ان‌ها تلاش کرد.

گچ کاری در فصل سرما، تاثیرات عوامل جوی در ملات گچ، گرم کردن محیط کار گچ کاران، تاثیر گرما در روند گچکاری و … موضوعاتی است که یک گچ کار حرفه ای باید به ان توجه کند.
 اکیپ گچ کاری لوکس پلاستر در این مقاله شما را با علل بروز برخی از مشکلات گچ کاری و نحوه برطرف کردن ان‌ها اشنا می‌کند.

بازه ی زمانی و دمای مناسب برای انجام عملیات گچ کاری چقدر است؟

در واقع از ابتدای بهار تا اواسط پاییز دما برای انجام عملیات گچ کاری مناسب است و در نتیجه‌ی گچ کاری در این بازه، مشکلات کمتری رخ می‌دهد.

دمایی که ملات گچ به صورت عادی و درست خشک می شود دمایی بین 20 تا 45 درجه است. بنابراین در صورتی که شرایط جوی در این بازه‌ی دمایی نیست باید تلاش کنید محیط کار را به این دما برسانید.

اجرای گچ کاری

گچ کاری در زمستان چگونه انجام می‌شود؟

گاهی ممکن است کارفرما برای انجام گچ کاری مصر باشد و فرصت منتظر ماندن برای رسیدن به فصل مناسب را نداشته باشد؛ در این مواقع نیز گچکاری غیرممکن نیست. کافی است شرایط مناسب را برای انجام این عملیات به وجود اورید.

از راهکار‌هایی که برای گچ کاری در زمستان پیشنهاد می‌شود، بستن راه نفوذ سرما( در و پنجره‌ها )، کار گذاشتن تجهیزات گرمایشی، قرار دادن هواساز، پنکه و یا هواکش برای ایجاد کردن گردش هوای خشک، است.

این راهکار‌ها کمک می‌کنند تا عملیات گچ کاری با کمترین میزان اسیب در فصل سرما به انجام برسد.

راهکار تیم گچ کاری لوکس پلاستر برای گچ کاری در زمستان چیست؟

همانطور که گفته شد تیم گچ کاری لوکس پلاستر نیز در صورت امکان از راهکارهای ذکر شده برای ایجاد شرایط مناسب گچ کاری استفاده می‌کند.

در صورت فقدان و کمبود امکانات لوکس پلاستر سعی می‌کند ایتم های کاری را طوری تقسیم و زمان‌بندی کند که هر ایتم در چند مرحله اجرا شود تا فرصت کافی برای خشک شدن هر لایه وجود داشته باشد و لایه‌های گچ روی هم انباشته نشوند. زیرا این انباشتگی سبب می شود که کار دیرتر خشک شود و یا از کیفیت نهایی کار کاسته می‌شود.

پیشنهاد اکیپ گچ کاری لوکس پلاستر برای ایجاد شرایط مناسب برای گچ کاری در طبقات منفی یا پارکینگ‌ها، ایجاد کردن تهویه مناسب و گردش هوا به جای گذاشتن تجهیزات گرمایشی است. زیرا در این طبقات به دلیل نبودن گردش هوا گرما باعث شرجی شدن هوای محیط و در نتیجه دیر خشک شدن گچ می‌شود.

دمای این فضاها معمولا خیلی سرد نیست اما با این حال اگر مجبور به استفاده از تجهیزات گرمایشی شدید؛ قرار دادن دودکش الزامی است.

اصول استفاده از تجهیزات گرمایشی در محیط کار گچکاری چیست؟

گاهی استفاده غیر‌اصولی و ناآگاهانه از تجهیزات گرمایشی سبب بروز مشکلات دیگر و حتی بیشتری می‌شود. برای مثال قرار دادن اجاق گاز و بستن پنجره‌ها با نایلون باعث تولید دی اکسید کربن می‌شود و با توجه به رطوبتی که در ملات گچ است؛با اینکه محیط گرم است هوای محیط شرجی می شود و باعث طول کشیدن زمان خشک شدن گچ می‌شود.

مطالب مشابه  صفر تا صد گچ کاری (بخش اول: گچ کار ماهر )

برای جلوگیری از به وجود امدن چنین مشکلی، باید یک دود کش در این فضا تعبیه کرد تا هوای گرم و خشک در محیط ایجاد شود.

مورد دیگری که هنگام استفاده از تجهیزات گرمایشی باید به ان توجه کرد این است که نباید تجهیزات را خیلی نزدیک به سطح گچکاری شده قرار داد و یا طوری که حرارت مستقیم به سطح گچکاری بخورد؛ زیرا باعث پوک شدن گچ می‌شود.

سفیدکاری

تاثیرات حرارت مستقیم بر گچ کاری

همانطور که گفته شد باید به طور جدی از حرارت دادن مستقیم به سطح گچ کاری شده جلوگیری کرد؛ برای مثال در سقف رابیتس کاری شده هنگامی که حرارت مستقیم به ان برسد؛ اولا باعث پوک شدن گچ می‌شود؛

همچنین با این حرارت میلگردهای رابیتس کاری گرم می‎شوند و بعد از اتمام حرارت دادن، سرد می‎‌شوند. این عمل که باعث انبساط و انقباض گچ می شود؛ سبب ترک خوردن وسایه انداختن سطح گچکاری می‌شود.

مورد دیگری که می‌توان مثال زد گرما دادن به گچ کاری سقفی که زیر سازی یونولیت دارد و سقف های تیرچه بلوک است؛ که گرما دادن به ان سبب سایه انداختن زیرسازی روی سطح گچکاری شده‌ی سقف می‌شود.

ایا درتابستان هم ممکن است گچکاری به کیفیت مطلوب نرسد؟

ممکن است برای شما هم پیش امده باشد که با اینکه گچ کاری را در فصل مناسبی شروع کرده باشید اما باز هم از نتیجه کار راضی نباشید؛

یکی از علت‌هایی که ممکن است در پی ان، این اتفاق رخ دهد آن است که گچ کاری در فضاهایی که گردش هوا به دلیل نبودن پنجره یا دریچه، وجود ندارد و همچنین درجه رطوبت هوا نیز بالا است، سبب می‌‎‌شود طول مدت زمان خشک شدن گچ افزایش یابد و از کیفیت گچ کاری کاسته شود.‍

مطالب مشابه  گچ و خاک و موارد استفاده از ان در گچکاری

یکی دیگر از مشکلاتی که ممکن است در تابستان در گچ کاری به وجود بیاید، بالارفتن دمای بیش از حد است؛ یعنی دما از 50 درجه بگذرد که باعث می‌شود ملات گچ هنگام خشک شدن پوک شود.

مورد دیگری که در گچ کاری در تابستان مشکل ایجاد می کند، در هوای خیلی گرم، زود خشک شدن گچ کاری است. در این مواقع بنا بعد از سفید کاری فرصت زیادی ندارد که کار را پرداخت و لیسه کشی کند چون سطح گچ کاری شده خیلی زود خشک می‌شود.
از دیگر معایبی که در این فصل وجود دارد؛ علاوه بر فشار کاری زیادی که گچ کاری بر بناها و گچکارها تحمیل می‌کند، فشار گرما نیز کار را سخت‌تر کرده و باعث زحمت بیشتر گچکار می‌شود.

مشکل بعدی که گرمای هوا به خصوص در مناطق گرمسیر ایجاد می‌کند، گرم شدن آب است. آب گرم اگر به دمای بالاتر از35 درجه برسد باعث زود گرفتن ملات گچ می‌شود و فرصت ماله کشی با کیفیت تر و بهتر را از گچ کار می‌گیرد.

آب گرم در ملات گچ مشکلات دیگری مانند کشته شدن ملات گچ را پدید می‌آورد. برای حل مشکلات ذکر شده، می توان در مخزن اب مقداری یخ ریخت تا به خنک کردن اب کمی کمک کرد.

منظور از کیفیت پایین گچ کاری چیست؟

پایین امدن کیفیت گچ کاری به دلایل مختلفی رخ می دهد. توکشیدگی گچ، ترک خوردن گچ، دیر خشک شدن گچ، پوک شدن گچ، یخ زدن گچ و … از این دلایل هستند که در ادامه به ان ها می پردازیم:

 

توکشیدگی گچ:

این اصطلاح به این معنی است که سطح گچ کاری شده پس از شمشه کشی و پرداخت کردن، دون دون شده و گود رفته است. همین امر سبب کاهش کیفیت گچ کاری می‌شود.
برای حل این مشکل می توانید مقداری سیمان سفید را به ملات گچ اضافه کنیدو البته انجام این کار خیلی توصیه نمی‌شود زیرا در مراحل بعدی گچکاری مثل پرداخت کاری و حتی نقاشی کار سخت می‌شود.

ترک خوردن سطح گچ:

ترک خوردن سطح گچ کاری به دلایل زیادی رخ می دهد. گاهی ممکن است ترک‌های ریز و درشتی که مشاهده می‌شود به همان دلیل توکشیدگی گچ رخ دهد و گچ از هم گسسته شود.

مطالب مشابه  دلایل ایجاد موج در گچکاری

پوک شدن گچ:

این اتفاق به دلیل سرمای شدید و رطوبت شدید رخ می دهد.

یخ زدگی گچ:

این مشکل زمانی رخ می‌دهد که سطح گچ کاری خیس بوده و در معرض شدید سرما قرار می‌گیرد. در این حالت سطح رویی یخ می‌زند. پس از ذوب شدن یخ ها، سطح کار به اصطلاح شوره می‌زند و برفکی می‌شود.

دیر خشک شدن گچ:

طولانی شدن مدت زمان خشک شدن گچ به چند دلیل رخ می دهد. در ادامه به ذکر این دلایل پرداخته ایم.

چه عواملی می تواند بر طول زمان خشک شدن گچ بی‌افزاید؟

در عملیات گچ کاری گاهی ممکن است به دلیل وجود برخی شرایط، سطح گچکاری شده بیشتر از زمان معمول خشک شود. برخی از این دلایل را با شما در میان می‌گذاریم:

سرمای هوا و کاهش دما از مهمترین علل طولانی شدن بازه زمانی خشک شدن گچ هستند.
عامل دیگر می تواند رطوبت هوا باشد که سبب می شود گچ زود خشک نشود؛ و یا میزان زیاد حجم خورندگی گچ توسط سطح زیرین باعث این امر شود.

از دیگر عوامل بروز این مشکل می تواند جنس سطح زیرسازی نامناسب برای گچ کاری باشد. برای مثال گچ کاری روی سطح فلزی و حجم زیاد گچ سبب می شود گچ کاری بیشتر از زمان معمول که حدودا چهار پنج روزاست، طول بکشد.

تفاوت تاثیر دما در استفاده های مختلف از گچ چیست؟

برخی از عملیات ها با استفاده از گچ حساس‌تر هستند؛ مانند ابزار کاری یا سفید کاری نهایی، نیاز به دمای مطلوب بسیار مهم است.

در عملیات‌هایی چون پرکاری یا گچ و خاک کردن بازه ی دما بلند تر می‌شود و در دمای10 الی 20 درجه ایرادی در کار به وجود نمی‌اید.

کلام اخر

کارفرمایان عزیز باید به موارد گفته شده توجه داشته باشند؛ در حالی که حرفه گچکاری خود به تنهایی جزو شغل‎‌های سخت و پر زحمتی است.

شرایط سختی که حین گچ کاری بوجود می اید مانند شرایط جوی، علاوه بر اینکه از لحاظ جسمی به گچکار صدمه وارد می کند؛ باعث پایین امدن کیفیت گچ کاری به دلیل تاثیراتی که بر گچ می گذارد و به ان‌ها اشاره شد، نیز می‌شود.

بنابراین درخواست گچ کار برای تهیه وسایل گرمایشی به خاطر افزایش کیفیت کار است و باید حتما تمهیداتی در این جهت انجام شود.

اگر به موضوعات حرفه گچکاری و گچبری علاقه مندید ازدیگر مقالات ما دیدن فرمایید.

بلاگگچکاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    جهت مشاهده خدمات ما کلیک کنید.