loading

اجرای نما در ساختمان سازی

نمای ساختمان

با قدم زدن در کوچه های یک منطقه و نگاه کردن به ساختمان ها می توان به وضعیت معیشتی مردم ان منطقه و حتی فرهنگ و رسوم و خیلی چیز های دیگر پی برد.در واقع ساختمان ها هویت یک شهر یا منطقه را تشکیل می دهند. بدیهی است که اولین چشم انداز از یک ساختمان نمای ان است که توجه هر بیننده ای را جلب می کند.
نمای ساختمان از مهم ترین معرفه های کاربری بنا است که بافت شهری را تشکیل می دهد و امروزه روش های اجرایی و همچنین متریال های متعددی برای اجرای نما وجود دارد.
گروه لوکس پلاستر در این مقاله به شما چند متریال و روش اجرای نما و همچنین نکات مربوط به ان را معرفی می کند. با ما همراه باشید.

نمای شیشه

نمای ساختمان

نمای ساختمان در واقع پوسته بیرونی بنا است که در معرض دید همگان می باشد. در اجرای نمای ساختمان باید به نکات زیادی توجه نمود از جمله :

تاثیرات اب و هوا بر روی نما با متریال اجرا شده، تناسب بین رنگ های به کاررفته در مصالح، متناسب بودن نما با فضای شهری و ساختمان های مجاور، کیفیت بالای مصالح به کاررفته در نما در جهت جلوگیری از تغییر رنگ و اسیب دیدن نما در گذر زمان، انتخاب نکردن متریال هایی که وزن بالایی دارند و بارمرده ساختمان را افزایش می دهند و در کل انتخاب یک متریال سبک،…

وظیفه اصلی نمای ساختمان علاوه بر زیبایی بصری ان، محافظت از ساختمان در برابر باد و باران و جلوگیری از نفوذ سرما و گرما به داخل ساختمان است. استحکام و ماندگاری نما مهمترین المان نما می باشد.

نما

معرفی چند متریال برای انتخاب نمای مناسب

در اجرای نما با توجه به شرایط جوی، فرهنگ و بافت شهری که در ان زندگی می کنیم متریال های مختلفی وجود دارد که در زیر به ان ها اشاره کرده ایم:

مطالب مشابه  گچ بری مدرن و کلاسیک

نمای سیمانی:

این نما استحکام و مقاومت بالایی دارد و از ملات ماسه سیمان در اجرا استفاده می شود. در استفاده از این نما باید این موضوع را بدانید که از نظر زیبایی دوام چندانی ندارد زیرا به مرور زمان امکان ترک برداشتن وجذب کردن گرد و غبارو به دنبال ان تغییر رنگ دادن را دارد اما از لحاظ هزینه بسیار مقرون به صرفه است.

نمای سنگی:

در اجرای این نما بطور معمول از سنگ های اذرین، تراورتن(دوام بالایی دارند)، سنگ اهکی( استحکام و چسبندگی خوبی ندارند) استفاده می شود. البته که تنوع زیادی در بازار وجود دارد و مزیت ان ها در تغیرندادن رنگ ان ها در اثر جذب گرد و غبار است.

در ساختمان هایی با ارتفاع زیاد گزینه مناسبی نیست زیرا به سختی اجرا می شود.
همچنین اگر بدلیل چسباندن نامناسب ان به ملات از ذیوار جدا شود امکان ترمیم ان دشوار است.

نمای رومی:

منظور از نمای رومی استفاده از سنگ های طبیعی و گاها سیمان با طراحی خاص و کلاسیک است که بر زیبایی ساختمان می افزاید.

نمای رومی

نمای کامپوزیت:

کارخانه با ترکیب کردن چند نوع ماده برای مقاومت بیشتر ان کامپوزیت ها را تولید می کند که بسیار شکل پذیر هستند و قابلیت اجرای انواع طرح ها را دارند.البته باید بدانید مقاومت ان در برابر ضربه خیلی زیاد نیست.

این متریال سبک می باشد ، ضد حریق است و زیبایی و طول عمربالا را به نمای شما می بخشد.

نمای شیشه ای:

در اجرای یک نمای مدرن می توان از انواع شیشه های مخصوص نما سازی مانند پلکسی (که نور را به خوبی از خود عبور می دهد) استفاده کرد . بار مرده کمتری نسبت به دیگر متریال ها دارد.و البته باید به این نکته توجه کرد که این نما سبب اتلاف انرژی می شود.
این متریال را می توان با دیگر متریال ها ترکیب کرد.

مطالب مشابه  گچ و خاک و موارد استفاده از ان در گچکاری

نمای اجری :

مهمترین مزیت انتخاب این نما جلوگیری از اتلاف انرژی است. از اجر های مخصوص نما مانند اجر های رسی یا شیلی استفاده می شود.در رنگ و ابعاد مختلفی در بازار عرضه می شوند .مقاومت بالایی دارند و به شکل طرح های سنتی هم میتوان اجرا کرد.
بندکشی دقیق بین ردیف های اجرها باعث زیبایی بیشتر و جلوگیری از نفوذ عوامل جوی می شود.

نمای چوبی :

استفاده از چوب ترموود در نمای ساختمان نیز یکی دیگر از روش های اجرای نماست که قابلیت ترکیب با دیگر متریال ها را دارد.این نما ضد حریق است و زیبایی طبیعی فوق العاده ای به ساختمان شما می بخشد.

نمای سرامیکی :

تنوع در طرح و رنگ، مقاومت بالا از اصلی ترین مزایای این نما هستند.
از عواملی که باعث تخریب این نما می شوند میتوان به
• بهره گیری از مصالح بی کیفیت
• اجرای نصب غیراصولی سرامیک ها
• اتصال نا مناسب سرامیک با سطح زیرین

نمای ترکیبی :

به ترکیب کردن چند متریال در اجرای نما ، نمای ترکیبی گفته می شود.

نمای ترکیبی

روش اجرای نما با چسب
با توجه به متریال مورد استفاده از چسب مخصوص استفاده می شود . نیاز به زیرسازی پلاستر سیمانی دارد و قبل از چسباندن متریال مورد نظر باید سطح بطور یکنواخت با چسب کاور شود.

اجرای نمای خشک چیست؟

منظور از اجرای خشک نما نیاز نداشتن به ملات و دو غاب و داربست است و در این روشمصالح نما را با استفاده از ریل و پیچ و مهره های مخصوص نصب می کنند.
مزایای این روش به شرح زیر است :

• عایق صوتی و حرارتی می باشد.
• به دلیل حذف برخی از مراحل مانند استفاده از ملات، داربست و… سرعت اجرا بالا می رود .

مطالب مشابه  صفرتا صد گچ کاری بخش3 ( روند گچکاری )

• در ساختمان های بلند به راحتی با این روش نما اجرا می شود .
• ضایعات دورریز ندارد.

• قابلیت ترمیم و تعویض مصالح اسیب دیده را داراست.

اجرای نمای آجری با روش خشک

در اجرای نمای اجر با روش خشک از مصالح فلزی مثل ریل برای متصل کردن اجر به جداره ی ساختمان استفاده می شود که سرعت اجرایی بالایی به سبب استفاده نکردن از ملات دارد.

برای جلوگیری از نفوذ اب باران به درون ساختمان چه روشی وجود دارد؟

از نصب و اجرای قرنیز های شیب دار و ابچکان ها به عنوان روشی برای جلوگیری از نفوذ باران به داخل ساختمان استفاده می شود.

اماده سازی برای شروع اجرای نما

عملیات زیرسازی و اماده سازی اجرای نما شامل کروم بندی ، بندکشی ، عیب یابی سطح و رفع ان ،پاک کردن سطح از هرگونه الودگی و گردو غبار و اماده کردن سطح برای ملات کشی می شود.

اجرای نما

نکته ای که قبل از شروع اجرای نما باید به ان توجه کرد

هریک از متریال های ذکر شده باید در شرایط اب و هوایی مناسبی اجرا شوند تا کیفیت بالای خود را حفظ کنند و این یک اصل بسیار مهم می باشد.

نمای تمام شده

بعد از اجرای نما

پس از اجرای نما درزگیری میان مصالح نما نکته قابل توجهی است زیرا از نفوذ اب به پشت مصالح نما (که باعث جدا شدن مصالح نما از جداره ساختمان می شوند)جلوگیری می کند.

کلام اخر

با توجه به نکات و روش های که برای اجرای نما گفته شد هر کارفرمایی می تواند مطابق سلیقه و بودجه وهمچنین شرایط شهری یکی از متریال ها را انتخاب کند و یک بنای لوکس وزیبا را به بافت شهری اضافه کند.

اجرای نازک کاری ساختمانبلاگدسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *