loading

صفرتا صد گچ کاری بخش3 ( روند گچکاری )

تیم گچ کاری

صفر تا صد گچکاری بخش3

گچکاری دیوارها در دو بخش پایین و بالای ساختمان به صورت کامل در طی دو مقاله قبل برای شما تشریح داده شد در مقاله پیش رو سعی بر آن داریم تا نکاتی را پیرامون

•  گچکاری ستون ها
•  رعایت کردن نکاتی در حین گچکاری
•  گونیا کردن دیوارها

•  شاقولی کردن دیوار و ستون
•  زمان شروع گچکاری
•  ارتباط گچکاری با نمای ساختمان
•  گچکاری دیوار و سقف
با شما عزیزان مطالبی را به اشتراک بگذاریم پس با ما همراه باشید.

نکاتی که برای گچ و خاک کردن ستون ها باید مد نظر قرار داده شود چیست؟

در ابتدا توصیه می شود گچ و خاک کردن ستون ها بماند برای مرحله آخر، زیرا به خاطر باری که روی ساختمان ایجاد می شود ممکن است به گچکاری صورت گرفته روی ستون ها آسیب وارد شود.

پروژه های که این مهم را رعایت نکرده اند با ترک های ریز و درشت روی ستون ها روبرو شده اند.

چون دیوارها دو نبش دارند و احتمال شکسته شدن گچ روی آن ها وجود دارد توصیه می شود گچکاری ستون ها مرحله پایانی کار انجام شود تا کار از کیفیت بالایی بهره گرفته باشد و کارفرما رضایت کافی پس از پایان کار داشته باشد.

شروع کار گچکاری ستون ها

گچکاری ستون ها امری ساده نیست و شاید تصور اینکه یک استانبولی گچ و ماله روند کار را دنبال می کند تصور اشتباهی است؛ زیرا در ابتدا نیاز است پیش ازگچ کاری با استفاده از رابیتس فضای روی ستون ها پوشانده شود تا ستون ها کاملاً به دیوار متصل شوند.

توصیه مهم برای کارفرمای پروژه:

پیمانکاران گچ با سابقه همیشه بر این باورند که پیش از اینکه کار ساخت و ساز طبقه دوم یک ساختمان چند طبقه انجام شود. روند گچکاری یکی از طبقات که عموما طبقه اول است انجام شود.

این امر سبب می شود در حین دیوار چینی طبقه دوم تمامی نقص های که در حین گچکاری کردن طبقه اول مشاهده می شود رفع شود و هزینه برداشتن و اضافه کردن دیوار و ستون برای رسیدن به یک کیفیت بهتر در حین گچ کاری برای کارفرما به حداقل ممکن برسد.

در حین کروم بندی توسط تیم گچ کاری تمامی ایرادات مرتبط با گونیا بودن دیوار ها و شاقولی بودن آن ها خود را به نمایش می گذارد.

اگر ساختمان به خوبی گونیا و شاقولی نشده باشد تیم گچ کاری این مهم را به کارفرمای اصلی اطلاع می دهد و تمامی نواقص در حین دیوار چینی مرتفع می شود. از این موضوع بسیاری از کارفرمایان استقبال می کنند.

گچکاری ستون ها بهتر است پس از گچکاری کردن کل ساختمان در مرحله پایانی به انجام برسد تا بار اضافه ای که روی ساختمان در حین گچ کاری حاصل می شود مانع از ترک خوردن گچ ستون در ساختمان شود.

در قدم بعدی پیمانکار به کارفرما توصیه می کند پیش از ساختن طبقه دوم روند گچ کاری کردن طبقه اول دنبال شود تا اگر در حین گونیا کردن و شاقولی شدن دیوارها مشکلی حاصل شد با کارفرما در میان گذاشته شود و این مشکلات مرتفع شود.

زمان سفید کاری کردن ساختمان چه زمانی است؟

مطالب مشابه  انواع سبک گچ بری

گچکاری ساختمان بهتر است چه زمانی انجام شود تا بار مالی زیادی به کارفرما وارد نشود؟

در قدم اول بهتر است تمامی کارهای تأسیساتی، سیم کشی، لوله کشی و کارهای مکانیکی و الکتریکی انجام شود تا پس از گچکاری کردن ساختمان دیگر نیازی به کنده کاری نداشته باشد و آسیبی به بافت اصلی گچکاری ساختمان وارد نشود.

خدمات گرمایشی، سرمایشی از کف و دیوارها، کاشی کاری کردن آشپزخانه، سرامیک کردن دیوارهای پایینی ساختمان، موزاییک کردن فضاهای مرتبط با راهرو، کاشی کاری کردن سرویس های بهداشتی و تمامی جزئیات مرتبط با ساختمان سازی باید انجام شده باشد تا روند گچکاری قابلیت استارت خوردن را به دست بیاورد.

زمانی که تمامی توکاری های پیش از گچکاری صورت می گیرد کار کیفیت بهتری را در مرحله پایانی به دست می آورد. در غیر این صورت روند گچکاری ساختمان امری بیهوده است و تنها هزینه های مالی کارفرما را افزایش می دهد.

تیم گچ کاری

آیا ساخت و ساز کردن نمای اصلی ساختمان ارتباطی به گچکاری دارد؟
گچکاری کردن ساختمان چه ارتباطی با کاشی کاری کردن سرویس بهداشتی و آشپزخانه یا نمای ورودی منزل و دیوارهای حیاط دارد؟

برخی از افراد این سؤال برایشان مطرح می شود که آیا ترک های  گچ کاری ساختمان که پس از نما سازی حاصل می شود به دلیل نما سازی ساختمان است؟ در پاسخ به این سؤال باید بگویم بله.

زمانی که آب ملات و دوغآبی که برای سفت کاری کردن کاشی و سرامیک سرویس بهداشتی، آشپزخانه و نمای ساختمان به داخل ساختمان نفوذ پیدا می کند شوره‌های به وجود می آید که سبب خرابی گچکاری ساختمان می شود.

مطالب مشابه  مصالح گچ کاری پرکاربرد کدامند؟

شورهای که به دلیل دوغآب های پشت نمای ساختمان حاصل می شود با هنر نقاشی قابل رفع شدن نیست. این امر نه تنها برای نمای ساختمان بلکه پس از کاشی کاری کردن آشپزخانه و سرویس حمام نیز مشاهده می شود.

زمانی که کاشی کاری پس از گچکاری ساختمان به انجام می رسد به راحتی می توانید ترک های ریز و شورهای که روی دیوار پشتی حاصل می شود را مشاهده کرد امری که با هیچ کاری قابل بازسازی نیست.

بهترین زمان برای کاشی کردن ساختمان پیش از گچکاری کردن است. ابتدا باید کاشی کردن آشپزخانه، حمام و سنگ کاری نما به انجام برسد و سپس گچ کاری کردن انجام شود تا شوره و ترک های حاصله به گچ کاری شما آسیبی وارد نکند.

نمای ترکیبی

کارهای که پیش از شروع گچکاری در ساختمان توسط تیم گچ کاری باید انجام شود چیست؟

مرحله اول: برای شروع کار گچکاری در ابتدا نیاز است تمامی شیارهای که ناشی از کنده کاری های تأسیساتی را رفع کند. به عنوان مثال اگر برق‌کار سیم کشی خود را پایان داده است و دیوار پر از ناهمواری است تیم گچکاری بر اساس راهنمایی های سرپرست روند پر کردن شیارها را با استفاده از ملات سیمان به انجام می رساند.

روند کار پر کردن شیارها
ورق ها ی رابیتس در ابتدا کار گذاشته می شوند و سپس با ملات های سیمانی بلوک های زیرین پر می شوند. بهتر است یک سانت فضا برای پر کردن با گچ خالی باقی بماند و روی سیمان پر شده گچ کشیده شود.

مرحله دوم: ستون های که در روند گچکاری ساختمان روی آن ها پوشانده نشده است در مرحله آخر به خوبی گچکاری می شود. گونیا بودن ستون ها و دیوارها در این بخش به دقت باید انجام شود.

مرحله سوم: بهتر است با کمترین هزینه تخته، بشکه و سایر وسایلی که برای ایستادن بنا به آن ها نیاز است تهیه شود. این وسایل در کنار مقرون به صرفه بودن باید سلامت و ایمنی بنا را نیز فراهم کند. گستردگی و سبک چیدمان آن باید به شکلی باشد که روند رفت و آمد را سخت نکند و از سوی دیگر ایمنی لازم را برای روند کاری گچ کاری به همراه داشته باشد.

مطالب مشابه  مشاعات ساختمان و فرهنگ استفاده از آن

مرحله چهارم: زمانی که قرار است گچکاری سقف انجام شود بهتر است پیش از آن رابیتس کاری با مرغوب ترین متریال ها به انجام برسد. اول باید چشم پوشی شود که این کار با ملات گچ رابیتس ها را می پوشاند. خشک شدن چند روز زمان می گیرد و سپس روند گچکاری کردن ساختمان آغاز می شود.

اندود کاری رابیتس بندی

مرحله پنجم:

کروم بندی و شاقول کردن ملاک نیست بلکه تراز بودن است که فاکتور مهم تلقی می شود. بهتر است تراز کردن با استفاده از لیزر گوشه ای به انجام برسد. در این مرحله لیزر در گوشه ای ترین بخش از ساختمان قرار داده می شود و از خط تراز به سقف اندازه زده می شود.

سپس کروم ها به دقت تنظیم و سپس شمشه ها به وسیله میل گردهای که جک نام دارد روی سقف نگه داشته می شود. بهتر است بین شمشه کشی سقف با ملات گچ پر مایه تری به انجام رسد.

همانند مرحله قبلی که روند شمشه کشی عنوان شد زمانی را برای خشک شدن ملات در نظر می گیریم و سپس شمشه باز می شود. مثل مرحله گچ کاری این بار بین شمشه و گچ یک لایه گچ سفید اضافه می شود و برای مرحله سفید کاری فضا آماده می شود.

ابتدا نیاز است تمامی شیارهای که ناشی از کنده کاری های تأسیساتی است رفع شود. ستون های که در مرحله گچکاری کردن ساختمان روی آن ها پوشانده نشده است در مرحله آخر به خوبی گچ کاری شود. بشکه و تخته برای گچ کاری تهیه شود.

پیش از گچکاری سقف باید رابیتس با مرغوب ترین متریال تهیه شود. در مرحله آخر نیز کروم بندی و شاقول کردن برای تراز شدن به انجام می رسد.

تیغه چینی
روند کروم گذاری
نحوه ی شمشه گیری

بلاگگچکاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *