loading

اجرای تیغه چینی 2

تیغه چینی

پس از اتمام مراحل سفت کاری ساختمان، نوبت به نازک کاری ساختمان می‌رسد. مهمترین مرحله در نازک کاری، اجرای گچ کاری است که باید به نحو احسن انجام شود. چرا که در معرض دید است و تاثیر مستقیمی در زیبایی ساختمان دارد. لوکس پلاستر در این مقاله شما را با نحوه ی اجرای گچ کاری از ابتدا یعنی اجرای تیغه چینی ، تا آستر کشی و در نهایت سفید کاری و همچنین نکات فنی آن ها آشنا می‌کند. با ما همراه باشید.

اماده سازی زیرسازی

برای شروع این کار، مهمترین موردی که باید به ان توجه کرد؛ این است که تیغه چینی با روش درست و اصولی اجرا شده باشد.

در صورت وجود ایراد در تیغه چینی، گچکار می‌بایست با گچ کاری این ایرادات را برطرف کند؛ اما این کار با محدودیت انجام می‌شود. چرا که محدودیت هایی چون هزینه، مدت زمان اجرا و خشک شدن ملات و مقاومت ان باعث می‌شود ضخامت گچ کاری حتی برای رفع ایرادات به بیش از 6 سانتی متر نرسد.

چنانچه ایرادات تیغه چینی طوری بود که برای رفع ان به بیش از 6 سانتی تر گچکاری نیاز بود، بهتر است تیغه چینی را تخریب و باز سازی کرد یا در صورت امکان در قسمت هایی که ایرادات باعث افزایش قطر گچکاری می‌شود؛ ابتدا باملات سیمان زیرسازی کرده سپس به ضخامت 4 الی 5 سانتی متر گچ کاری شود.

روش های دیگری چون بستن رابیتس، قرار دادن اجر و … نیز برای حل این مشکل وجود دارد.

ماله کشی دیوار

علت ایجاد مشکل در تیغه چینی و ضخیم شدن گچ کاری چیست؟

قطور شدن ضخامت گچ کاری ممکن است به این دلیل باشد که استاد کار هنگام اجرای تیغه چینی ، اصول گونیا بودن دیوار را رعایت نکرده باشد؛ که این امر سبب می‌شود در راستای افقی دیوار یک جهت دیوار گچ خور بیشتری می‌گیرد و سمت دیگر گچ خور کمتری نیاز دارد.

مطالب مشابه  روش اجرای سقف تیرچه بلوک چگونه است؟

دلیل دیگر می تواند رعایت نکردن اصول شاقولی دیوار باشد؛ که باعث می‌شود در راستای عمودی یک جهت گچ خور بیشتری نیاز داشته باشد، یک جهت گچ خور کمتری می خواهد.

البته این ایرادات تا یک الی دو سانتی متر خیلی مشکلی ایجاد نمی‌شود و متعارف است. اما وقتی این ایرادات به بیش از این مقدار برسد باعث به وجود امدن مشکلات دیگری مانند تنگ شدن فضا از چهار طرف می‌شود.

بنابراین بهتر است که از ابتدا دقت کافی در اجرای تیغه چینی به کار گرفته شود. و گونیا و شاقول بودن تیغه ها کنترل شود تا از خسارات بعدی جلوگیری شود.

روش اجرای تیغه چینی شاقول چگونه است؟

زمانی که استاد گچ کار شمشه را در راس کنج های دیوار نصب می‌کند؛ می تواند دیوار‌ها را شاقول کند. سپس از استاد تیغه چین از شمشه ی نصب شده در یک کنج دیوار تا شمشه ی دیگر در کنج طرف دیگر، ریسمان می‌کشد و خطی که دیوار روی ان اجرا می‌شود مشخص می‌شود و بلوک ها را طبق ریسمان روی هم می‌چیند تا دیوار عقب و جلو نشود.‌

تیغه چینی

روش گونیا کردن در اجرای تیغه چینی چگونه است؟

استاد کار ابتدا بلندترین دیوار یا فریم را مبنا قرار می‌دهد و با استفاده از ریسمان یک محورX و Y می‌کشد. سپس تمام دیوارها را طبق این ریسمان، سر و ته می‌زند و شروع به کروم بندی می‌کند. در پایین تمام دیوارها نقطه کروم را طبق ریسمان مبنا، مشخص می کند. سپس مطابق این نقطه ها بالای دیوارها را نیز کروم گذاری می‌‌‌‌کند.

مطالب مشابه  انواع تاورکرین و بالابر ها و نکات پیرامون ان ها

بعد از اتمام کروم گذاری راس ها، بین کروم های راس های دیوار (هم بالا و هم پایین) اندازه گیری می‌شود؛ اگر فاصله بیش از 2 متر بود باید دوباره کروم گذاری شود تا این فاصله کمتر شود.

مصالح گچ کاری

اجرای تیرچه ها و پرکاری بین ان ها چگونه انجام می شود؟

سپس شمشه ها را به صورت عمودی بین کروم ها قرار می دهد و بین ان را با ملات گچ پر مایه تر پر می‌کند. بعد از این گچ زیر شمشه ها کمی گرفت و سفت شد شمشه ها را جدا می کند و تیریچه ها اماده می‌شوند.

بین تیرچه ها را با ملات گچ معمولی (کم مایه تر نسبت به ملات تیرچه ها) شروع به پرکاری و شمشه کشی می‌کنند.در ملات گچ پرکاری هرگز نباید از گچ الک شده و خیلی نرم استفاه کرد؛ زیرا باعث صاف شدن سطح استر می‌شود.

این سطح نیاز به صیقلی دادن ندارد و وجود خط و خطوط ها کمک می‌کند تا هنگام سفیدکاری ملات به خوبی به استر بچسبد.
پس از اتمام این مراحل حالا سطح دیوار آستر کشی شده و آماده ی سفیدکاری نهایی است.

علت فاصله ی زمانی بین استر کشی و سفید کاری چیست؟

به طور معمول یک فاصله زمانی بین استر کشی و سفیدکاری می افتد؛ چراکه پس از اتمام استر کشی، به علت های مختلف مانند اجرای تاسیسات و سیم کشی، خراشیدن و سوراخ کردن دیوار برای قوطی های برق و …، ابزار زنی، اجرای رابیتس بندی و سقف کاذب، و… سطح استرکشی شده نیاز به دوباره کاری دارد تا اماده ی سفیدکاری شود.

مطالب مشابه  روش اجرای سفیدکاری

اماده سازی دیوار آسترکشی شده برای سفید کاری

با توجه به علت هایی که گفته شد، روی سطح آسترکشی شده گرد و غبار می‌نشیند. برای تمیز کردن ان باید سطح دیوار را با آب شست. این آب گرفتن باعث می‌شود سطح دیوار تمیز شود. همچنین این نمناک شدن سطح باعث می‌شود ملات سفیدکاری بهتر به آستر بچسبد.

شروع سفیدکاری

در شروع سفیدکاری ابتدا باید بالا دست دیوار را سفید کرد. علت این امر ان است که اگر از پایین شروع به کار کرد؛ هنگامی که به بالای دیوار می‌رسید ملات ممکن است روی سطح پایین که سفیدکاری شده بریزد و باعث اسیب رسیدن به ان قسمت شود.

سفیدکاری معمولا در همین دو مرحله ی بالا دست و پایین دست به اتمام می‌رسد. البته اگر ارتفاع دیوار از حالت معمول بیشتر باشد تعداد مراحل نیز بیشتر می‌شوذ.

در سفید کاری مهم ترین بخشی که باید به ان توجه داشت گچ کاری دو بند ( خط اتصال بالا دست و پایین دست) است. چرا که ناهمواری در این قسمت باعث ایجاد موج می‌شود.

کلام اخر

تیغه چینی، آسترکشی و سفید کاری، سه مرحله ای هستند که به شدت به هم متصل اند و ایرادی که در هر یک از این مراحل به وجود بیاید و برطرف نشود در مراحل بعدی آن تاثیر می گذارد و از کیفیت نهایی کار کم می کند.

یکی از این مشکلات ایجاد موج در سفید کاری است که در مقاله ی علت های به وجود امدن موج در گچ کاری پیرامون آن توضیح داده ایم.

اجرای نازک کاری ساختمانبلاگگچکاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *