loading

ایتم های سفت کاری شامل چه مراحلی می شوند؟

اسکلت فلزی ساختمان

احداث یک ساختمان مراحل متعددی دارد. برای ساخت یک ساختمان ایمن و ایده ال باید نسبت به تمامی ایتم ها و مراحل ساخت شناخت کافی داشت. گروه لوکس پلاستر با ارائه مقاله زیر شما را با یکی از مهمترین مرحله های ساختمان سازی، یعنی مرحله ی سفت کاری و ایتم های ان اشنا خواهد کرد.

منظور از مرحله ی سفت کاری ساختمان چیست؟
سفت کاری ساختمان به ساخت کلی بنا واسکلت ان تلقی می شود. سفت کاری شامل ایتم هایی می شود که در زیر به ان اشاره می شود.
• خاک برداری زمین
• کرسی چینی
• اسکلت بندی ساختمان
• احداث سقف
• تیغه چینی دیوار ها
در ادامه می خواهیم توضیحاتی را مربوط به هر ایتم تقدیم کنیم. لطفا همراه ما باشید.

خاک برداری زمین

در مرحله ی اول سفتکاری خاک برداری( گود برداری) زمین در تراز پایین تر از سطح زمین انجام می شود. این عمل به دلایل مختلفی چون تخریب بناهای فرسوده و ساخت و ساز مجدد ان، دست یابی به تراز دست نخورده و … صورت می گیرد. این کار با لودر و بیل مکانیکی انجام می شود.
برای ایجاد شرایط ایمن انجام کار از سازه های نگهبان در گودبرداری می توان استفاده کرد.

خاکی که گود برداری می شود به 3 نوع دسته بندی می شود.
1. خاک دستی: در این نوع خاک زباله های دست ساز انسان و زباله های ساختمانی وجود دارد و قابلیت باربری ندارد.

2. خاک نباتی: در این نوع خاک ریشه درختان و گیاهان وجود دارد و ویژگی ان برای شناسایی این است که با فشار انگشت فرو می رود. این خاک فرسوده نیز قابلیت باربری ندارد.

3. خاک بکر: زیر خاک نباتی قرار دارد و این خاک دارای قابلیت باربری می باشد و پی ریزی روی ان انجام می شود.این خاک باید توسط مهندس ناظر تایید شود.

عملیات خاک برداری
عملیات خاکبرداری زمین

کرسی چینی

مرحله ی بعدی در سفت کاری کرسی چینی و فونداسیون است. برای اجرای پی یا کرسی ابتدا 10 سانتی متر بتن مگر روی زمین گودبرداری شده می ریزند تا از خوردگی و فرسایش پی جلوگیری شود. پی ریزی شامل سه مرحله قالب بندی، بتن ریزی، شناژ بندی می شود.

مطالب مشابه  صفر تا صد گچ کاری (بخش اول: گچ کار ماهر )

قالب بندی:
برای قالب بندی فونداسیون می توان از ورقه های فلزی، تخته های چوبی و یا قالب های اجری که ضخامت تیغه ان می بایست 11 یا 22 سانتی متر باشد و روی ان یه لایه ملات ماسه سیمان اندود شود، استفاده کرد.

به یاد داشته باشید که بتن ریزی را در محل ستون ها قطع نکنید که باعث کاهش مقاومت ان می شود، همچنین قطع بتن باید به صورت عمودی و حداقل برش باشد. بعد از بتن ریزی تا 3 روز باید ان را اب پاشی کرد و تا 7 روز رطوبت ان را حفظ کرد تا کیفیت ان افزایش یابد.

ارماتور بندی:
ارماتور ها به دو دسته ی ارماتور های طولی که ارماتورهای اصلی هستند و ارماتور های عرضی که نام دیگر ان خاموت است و وظیفه ان نگهداری ارماتور های اصلی می باشد و فاصله ی بین ان ها 20 سانتی متر است، تقسیم می شوند.

ارماتور های مورد استفاده باید سالم وعاری از زنگ زدگی و الودگی باشند و ارماتور بندی باید طبق نقشه و دیتایل ها اجرا شود.

بتن ریزی:
قبل از فرایند بتن ریزی باید روی اجرهای قالب بندی کاور پلاستیکی کشیده شود تا اب بتن را جذب نکند و بستر هم باید مرطوب باشد.استفاده از ویبراتور ( دستگاه لرزاننده بتن ) برای هواگیری بتن و افزایش مقاومت ان الزامی است.

بتن مگر چیست و چه کاربردی دارد؟

این بتن مقدار سیمانش کم است و هدف از ریختن ان این است که زمین گود برداری شده را اماده ی پی ریزی کند و زمین را از پی جدا کند. قبل از ریختن بتن مگر باید زمین را مرطوب کرد تا اب بتن را جذب نکند و از کیفیت بتن نکاهد.

اسکلت بندی
مرحله ی بعدی سفت کاری اسکلت بندی ساختمان است. این ایتم معمولا به دو متریال اسکلت فلزی و اسکلت بتنی اجرا می شود.

اسکلت بندی فلزی
اجزای تشکیل دهنده ی یک ساختمان با اسکلت فلزی، ستون ها، تیر های اصلی تیرچه ها و اتصالات فولادی مثل نبشی و … است. در ساختمان های فلزی بار و وزن ساختمان توسط تیر های اصلی به ستون انتقال داده می شود و از ستون به زمین منتقل می شود.

مطالب مشابه  سقف های اسمان مجازی چه ویژگی هایی دارند؟

برای نصب ستون ها اول تیراهن مورد نظر از نظر شماره را انتخاب و ان را طبق اندازه های نقشه های محاسباتی برش می زنند سپس در دو طرف و کمر ستون، تیر اهن هایی قرار می دهند و ستون را روی تیر اهن افقی که روی زمین تراز شده است می گذارند.

باید به این دو نکته توجه داشت که تیراهن ها حتما باید صاف و راست باشند و از ضربه زدن به تیراهن جلوگیری شود.

بعد تیر اهن های ستون ها را طبق فاصله ی ذکر شده در نقشه کنار هم قرار می دهند و توسط تسمه های اماده شده با خال جوش ان ها را به هم وصل می کنند. سپس باید ستون ها را به صفه های زیرستون اتصال داد. صفحه ی زیرستون باید به طور تراز از قبل در سطح اجرا شده باشد.

ستون ها را توسط جرثقیل بلند کرده و ظوری روی صفحه قرار می دهیم که بطور کامل انتهای ستون با صفحه در تماس باشد. بعد ستون را شاقول کرده دور ان را به صفحه جوش داده و بعد توسط 4 نبشی که ستون را به صفحه جوش می دهد کار تکمیل می شود و بعد ستون ها برپا می شوند.

حال نوبت اتصال تیر به ستون است که در سه حالت متصل می شوند. یک حالت ان است که تیر از کنار ستون عبور نماید که البته مقاومت ان در برابر زلزله کم می باشد.

در حالت دوم تیر از وسط ستون عبور می کند. این حالت کمی سخت اجرا می شود مخصوصا اگر فضای اطراف خیلی باز نباشد همچنین در صورتی که از تیراهن H استفاده شود این حالت را نمی توان اجرا کرد.و در حالت سوم تیر به جای ستون خم می شود که در این حالت تیر های سراسری را نمیتوان ایجاد کرد و باید تیر ها را قطعه قطعه سوار کنیم.

پس از اینکه جوشکاری ها انجام شد گل جوش ها زده می شود و در نهایت به اسکلت ضد زنگ زده می شود.(ضد زنگ نباید با بتن تماس داشته باشد.)

اسکلت فلزی ساختمان
اسکلت فلزی

اسکلت بندی بتنی
در اسکلت بندی بتنی ستون های بتنی می توانند در اشکال مختلفی مانند دایره ای مسطتیلی مربعی یا … اجرا شوند.

مطالب مشابه  اجرای تیغه چینی 2

برای اجرای این اسکلت پس از انتخاب میلگرد ها ان ها را به طول های معین می برند و به میلگرد های انتظار می بندند و در فاصله های مشخص شده در نقشه خاموت ها را می بندند بعد تا رسیدن به تراز سقف قالب بندی را انجام می دهند. قالب ها می توانند از جنس های مختلفی با توجه به شکل ستون باشند.

بعد از قالب بندی بتن ریزی را اغاز می کنند و با ضربه زدن به قالب عملی مشابه ویبراتور انجام می دهند. بعد از اینکه ستون ها اجرا شد باید تیر های اصلی اتصال را که ستون ها را به هم متصل می کنند اجرا کرد که تیر های اصلی هم بطور همزمان قالب بندی و اجرا شوند.

احداث سقف
از اخرین مراحل سفت کاری احداث سقف و دیوارهاست. سقف ها به صورت های مختلفی مانند سقف تیرچه بلوک، تیرچه دال ، طاق ضربی و … اجرا می شوند.

معمولا تیرهای اصلی و سقف بصورت یکپارچه اجرا می شوند و تیر های اصلی و ارماتور های سقف به هم وصل می باشند.تیر های اصلی از دو قسمت کف و گونه های چپ و راست تشکیل می شوند.

اجرای نما

تیغه چینی دیوار ها
مرحله ی اخر سفت کاری تیغه چینی دیوار ها می باشد که دقت در اجرای ان الزامی است و بر امنیت ساختمان تاثیر چشمگیری دارد.

تراز و شاقول بودن دیوار ها مهمترین نکات دیوار چینی است. پس از اجرای دیوار ها کلیت ساختمان ساخته شده و باید به مرحله ی نازک کاری یعنی گچ و خاک کردن، گچکاری،سقف کاذب و … پرداخت. برای اطلاعات بیشتر مقاله ی ایتم های نازک کاری را مطالعه فرمایید.

کلام اخر
در مقاله بالا توضیحاتی درباره ی ایتم های سفت کاری داده شد. سفت کاری مهمترین امر و تاثیر گذار ترین مرحله در ساخت یک ساختمان ایمن و مقاوم در برابر حوادث است. بنابراین باید تمام ضوابط و قوانین را به دقت اجرا کرد و همه ی مراحل طبق اصول و نقشه وبا نظارت مهندسین پیش برود.

ارتباط با ما

برای ارتباط مستقیم با تیم ما روی آیکون واتساپ در پایین صفحه کلیک کنید.

بلاگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *