loading

تیغه چینی دیوار1


دیوارهای یک ساختمان وظایف مهمی را برعهده دارند و برای درست انجام دادن وظایف خود نیازمند اجرای اصولی تیغه چینی هستند. لوکس پلاستر در این مقاله شما را با نکات اجرایی تیغه چینی دیوار  و همچنین انواع دیوار ها و کاربری ان ها اشنا می کند. با ما همراه باشید.

اجرای دیوار

وظایف دیوار چیست؟

دیوار ها می توانند به دلایل مختلفی اجرا شوند برای مثال دیوار ها جهت ، فضا سازی و قسمت بندی واحد های ساختمان، محافظت محیط از سرما و گرما، ایجاد عایق صوتی و جلوگیری از جابه جایی صدا، ایجاد کردن حریم شخصی، کار گذاشتن تاسیسات ساختمان در داخل دیوار ها، زیبا سازی محیط از جهت نقاشی کردن روی ان و یا گچ بری و … اجرا می شوند.

انواع دیوار ها بر اساس جنس مصالح

دیوار ها از لحاظ مصالح مصرفی شامل دیوارهای اجری، دیوارهای سنگی، دیوارهای بلوکی، پنل ها و درای وال می شوند.

دیوار های اجری
اجرها به شکل های مختلفی مانند ساده، سوراخ دار و … تولید می شوند و از پر کاربردترین مصالح در دیوار سازی به شمار می روند. با استفاده از اندازه های مختلف اجر می توان ضخامت دیوار را تغییر داد و یا با توجه به کاربری دیوار نوع اجرچینی را انتخاب کرد مانند دیوار های اجر نیمه، دیوار اجری یک اجره، دیوار های یک و نیم اجره، دیوار های اجری حفره ای و …

دیوارهای بلوکی
بلوک های سبک یکی دیگر از پرکاربردترین مصالح در اجرای دیوار های غیرباربر است. بلوک ها نیز جنس های مختلفی مانند بلوک های سیمانی، بلوک های لیکا، بلوک های گچی و بلوک های گازی دارند.

مطالب مشابه  صفر تا صد گچکاری بخش4( گچکاری سقف )

دیوار های سنگی
مصالح این دیوار ها خیلی در ساختمان سازی مصرف ندارند و بیشتر در جاهایی که این متریال فراوان است برای حصارکشی رودخانه ها و یا کوه ها استفاده می شود.

پنل ها
منظور از پانل ها دیوار های پیش ساخته ای هستند که از دو لایه و در میان لایه ها عایق به کار رفته است تشکیل می شوند. پانل ها دارای دو نوع ساندویچ پانل و 3d پانل ها هستند.
ساندویچ پانل ها ساختار های سبکی هستند که از پلی یورتان، پلی استایرن و پشم سنگ تهیه می شوند و عایق میان لایه ها نرم و خاصیت فیزیکی دارد.
از 3d پانل ها در ساختمان های بدون اسکلت یا استکلت های فلزی یا بتنی هم می شود استفاده کرد.برای تقویت استحکام ان ها بالای پانل ها با خپا هاجوش داده شده اند.

انواع دیوار ها بر اساس کاربرد ان ها

دیوار ها می توانند کاربرد های زیادی داشته باشند از مهمترین کاربرد های ان ها می توان به دیوارهای خارجی، دیوار های داخلی ، دیوار های باربر، دیوار های جدا کننده، دیوار های کرسی چینی، دیوار های محافظ و … اشاره کرد.

اجرای تیغه چینی

برای شروع تیغه چینی ابتدا باید نوع اجر مصرفی برای ساخت دیوار را انتخاب کرد. سپس ملات مصرفی را با توجه به متریال اجر سپس روش اجرای دیوار را باتوجه به کاربری ان انتخاب کرد.

تکمیل تیغه چینی

نکات تیغه چینی:

رعایت یک سری نکات به اجرای اصولی دیوار و در نهایت کیفیت بالای دیوار کمک می کند. در اینجا با برخی از این نکات اشنا می شوید:

مهمترین امر در تیغه چینی شاقول بودن دیوار و قائم بودن ان است.

اجرها باید از اب سیراب باشند تا اب ملات را جذب نکنند برای این کار باید اجرها را 1 ساعت در اب بخیسانید.

گونیا بودن دیوار ها نیز اصل مهمی در اجرای ان به شمار می روند.

بند های بین اجرها باید بین 10 میلی متر تا 12 میلی متر باشند نه بیشتر و نه کمتر.

اجرها به خوبی با هم چفت شوند و بند های افقی و عمودی به دقت اجرا شوند.

دیوار ها حتما توسط میلگرد ها یا دیگر سازه ها مهار شوند.

ضخامت دیوار ها با توجه به کاربری ان ها باید محاسبه و اجرا شود.

تراز کردن دیوارچینی

کلام اخر

با رعایت نکات فنی و استفاده از مصالح مناسب در تیغه چینی می توان بخش عظیمی از کیفیت یک ساختمان را تامین کرد. در این مقاله شما را با نکاتی در تیغه چینی و مصالح ان اشنا کردیم. از همراهی شما متشکریم.

مطالب مشابه  ایتم های نازک کاری شامل چه مراحلی می شوند؟

اجرای نازک کاری ساختمانبلاگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *