loading

اجرای استخر با بلوک سیمانی

استخر

در ساختمان ها وجود امکانات رفاهی بر ارزش ساختمان می افزاید. استخرها یکی از امکانات رفاهی پرطرفدار در ساختمان ها هستند که علاوه بر ارزش ساختمان به لوکس بودن ان نیز می افزایند.
لوکس پلاستر در این مقاله روش اجرای استخر و انواع ان ها در صنعت ساختمان سازی را معرفی می کند. با ما همراه باشید.

اجرای استخر

انواع استخر ها در ساختمان

استخرها را می توان به صورت روباز در حیاط و یا به شکل بسته در طبقات تعبیه کرد. با توجه به محیطی که استخر در ان جا ساخته می شود روش اجرا ها متفاوت است.

مشکل اساسی استخرهای روباز

استخرهای روباز یک مشکل اساسی دارند و ان دید داشتن اطراف است که اجازه ی استفاده ی راحت را به ساکنین ساختمان نمی دهد البته این مشکل با تعبیه کردن یک پوشش سقفی به صورت ثابت یا متحرک حل می شود.

اجرای استخر با بلوک

در اجرای استخرهای روباز که در فضای باز ساخته می شوند ابتدا ابعاد استخر مورد نظر را روی زمین نشانه گذاری می کنیم سپس با فاصله ی 70 سانتی متر بیشتر شروع به گودبرداری تا عمق مد نظر می کنیم.در گود برداری باید علاوه بر عمق دلخواه استخرمان، به اندازه ی زیرسازی کف و کاشی کاری نیز توجه کنیم.

بعد از خاکبرداری نوبت به ارماتوربندی با میلگرد شماره 14 و بتن ریزی می رسد. ضخامت بتن ریزی کف استخر 20 الی 25 سانتی متر است.
پس از کف سازی استخر باید شروع به دیواره سازی کرد که دو روش مرسوم دیوارسازی با بلوک و دیواره سازی با ارماتور بندی مرسوم است.

مطالب مشابه  گچ و گچکاری حرفه ای

دیواره سازی با بلوک روش به صرفه و اسانی است که در ان بعد از تراز کردن کف استخر و شیب سازی ان باید شروع به چیدن بلوک ها کرد.برای پرکردن بلوک از ملات های روان و سنگ بدون جذب رطوبت استفاده کنید.

ارماتور بندی استخر

اب بندی استخر

در این روش ارماتوربندی در دیوار وجود ندارد پس باید درز های بلوک دقیق چیده شده باشند. بعد از ان باید با رزین عایق بندی و سیمان ان را اب بندی کرد.
بهتر است در همه ی مرحله ها بعد از بلوک چینی، عملیات اب بندی با انواع مواد عایق بندی انجام شود.
یکی دیگر از روش های اب بندی استخر، اجرای سیمان پس از انجام بلوک چینی است که با ضخامت 5 سانتی متر روی ان کشیده می شود. سپس از یک مواد اب بندی که با رزین و الیاف است به ضخامت 5 میلی متر همه ی حفره های سیمان را پوشانده سطح ان را صاف می کنند. با این کار سطح صافی برای استخر نیز به وجود می اید.

به طور کلی اب بندی را می توان با انواع مواد وچسب ها و ورق ها اجرا کرد. برای اینکه زمان بهره برداری مشکلی بوجود نیاید باید اب بندی اجرا شده را امتحان کرد. برای اینکار پس از انجام اب بندی استخر را پر از اب کرده و پس از 5 روز اب استخر را چک کرده و در صورتی که از ارتفاع اب کم نشده باشد و دیواره های استخر خیس نشده باشد یعنی اجرای اب بندی درست بوده است.


استخر با بلوک

شروع کاشی کاری

پس از انجام تست حال باید کاشی کاری را شروع کرد. بعد از انتخاب طرح و رنگ مورد نظر و روش سرریز اب که به دو روش استفاده از اسکیمر که کاشی کاری ان تا لبه استخر است و سرریز به صورت گریل که در لبه های استخر کار می شود و لبه ها باید بدون کاشی باشد،در نهایت با توجه به این موارد شروع به کاشی کار می کنند.

مطالب مشابه  تزیین دیوار راهی برای بازسازی خانه

برای اجرای تاسیسات استخر نیز یک موتورخانه کوچک در کنار استخر تعبیه می شود که همه ی تاسیسات از قبیل تصفیه اب، نورپردازی استخر، دمای اب و تزریق کلر و … در ان جا اجرا می شود. کف موتور خانه 70 الی 100 سانتی متر طیر سطح کف استخر اجرا می شود.
پس از شستن استخر و اب کردن ان ، استخر اماده بهره برداری است.

کلام اخر
مطالب این مقاله مربوط به تنها یکی از انواع ساخت استخر است. استخر ها با انواع متریال ها و روش های مختلف اجرا می شوند..

بلاگدسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *