loading

کف سازی ساختمان

کف سازی

همانطور که در مقاله های قبل اشاره شد ساختمان سازی مراحل و ایتم های مختلفی دارد. در مرحله ی نازک کاری یکی از مهمترین ایتم ها کف سازی مابین طبقات است.

( خواندن مقاله ایتم های نازک کاری)

از ان جهت که ساکنین ساختمان باید روی سطحی راه بروند که سر نخورند.

از دیگر موارد اهمیت کفسازی در ان است که در برابر صوت( صداهای ضربه ای یا همان قدم زدن)،حرارات و رطوبت عایق باشد. لوکس پلاستر در این مقاله به جزئیات و متریال های کف سازی مابین طبقات اشاره کرده است. با ما همراه باشید.

کف پارکت

مفهوم کف سازی

کف سازی ساختمان جهت قابل استفاده کردن ان محیط برای ساکنین ان جا اجرا می شود. کف سازی شامل دو ایتم زیر سازی و روسازی می شود.

زیر سازی:

زیر سازی به ما کمک می کند یک سطح صاف و با استحکام به دست اید که در برابر نفوذ رطوبت نیز مقاوم است. تراکم خاک باعث می شود رطوبت را کمتر جذب کند .

در ساختمان ها برای پوشاندن لوله ها و تاسیسات کف و دستیابی به سطحی صاف باید سطح کف سازی شود. همچنین برای جلوگیری از اسیب رسیدن به تاسیسات کف به عنوان زیر سازی کف ابتدا ملات ماسه سیمان می کشند که به ان ماهیچه کشی نیز می گویند.

رو سازی و فرش کف :

تراز بودن سطح از شروط الزامی شروع کف سازی است. به کمک ریسمان کشی همه ی سطح کف را کنترل می کنند که در یک سطح و تراز باشند.فرش کف باید به گونه ای باشد که تحمل وزن سنگین وسایل و ساکنین را داشته باشد و نباید باعث لغزش و سرخوردن شود. همچنین از نفوذ حرارت و اصوات و رطوبت جلوگیری کند.

مطالب مشابه  اجرای کاشی کاری ساختمان

کف سازی در چه مکان هایی اجرا می شود؟
کفسازی در هر محیطی اجرا می شود. ممکن است محیط مرطوب یا خشک باشد به همین علت جنس پوشش کف با توجه به کاربری ان انتخاب می شود. مصالحی که به عنوان فرش کف استفاده می شوند در انواع مختلف و اندازه های متعدد در بازار عرضه می شوند. در اینجا تعدادی از ان ها را معرفی می کنیم.

موزاییک :
جنس ان از سیمان، سنگ، یا ماسه است که بسیار متراکم است و در ابعاد و انواع مختلف عرضه می شود. معمولا به شکل چهار گوش هستند و به دو روش پرسی و لرزشی ساخته میشوند.

سرامیک :
تشکیل شده از ذرات بلور و متخلخل که در حرارت بیش از 1000 درجه پخته می شوند. در دو نوع لعاب دار و بدون لعاب عرضه می شوند. در استفاده از ان در کف سازی باید به این نکته توجه داشت که استفاده از سرامیک ها و یا کاشی های لب پریده از کیفیت کار کم می کند.

کف پوش سنگ :
سنگ های مناسب کفسازی از انواع کانی ها ساخته می شوند و مقاومت بسیار بالایی دارند. در هنگام استفاده از این متریال برای کف سازی بهتر است از سیستم های گرمایشی در زیر کف پوش استفاده کرد. تنوع زیادی در رنگ ها و کیفیت های متفاوتی دارند.

کف سرامیک

گرانولیت :
ملاتی تشکیل شده از سیمان، ماسه، وسنگ ریزه های گرانیتی که پس از ریختن روی کف ان را با ماله صاف می کنند تا یک سطح صاف به دست اید.

مطالب مشابه  در بازسازی خانه دکوراسیون هر بخش از خانه را چطور انتخاب کنیم؟1

کف پوش های :pvc
این نوع کف پوش ضد اب می باشند ومزایای دیگری مانند نصب اسان و مقاومت بالا و عایق حرارتی بودن دارند.

کف پوش بامبو:
جنس این کف پوش از نی می باشد و مقاومت زیادی دارد نسبت به دیگر کف پوش ها انبساط کمتری دارد و در دو رنگ عرضه می شود. به صورت افقی و عمودی اجرا می شوند.

پارکت چوبی :
این کف پوش از جنس چوب است و به محیط زیبایی بسیاری می افزاید. موادی که داخل ان به کار رفته است ان را در برابر سایش،حشرات و پوسیدگی مقاوم می کند. پارکت ها نیز در اندازه های مختلف در بازار وجود دارند.

کف پوش های ذکر شده بیشترین کاربری را در صنعت ساختمان به خود اختصاص داده اند البته قابل ذکر است که متریال های بسیار دیگری نیز وجود دارند.

گچکاری

روش اجرای کف سازی مابین طبقات
در کف سازی ما بین طبقات بعد از به پایان رسیدن اجرای سقف روی ان یک لایه بتن ( این بتن سبک است و چون منافذ زیادی دارد عایق حرارت است) می ریزند و سطح ان را صاف می کنند. بعد از خشک شدن ان پوشش دلخواه کف را اجرا می کنند.

روش اجرای کف سازی در فضای نیمه مرطوب
در این مکان ها که رطوبت وجود دارد باید پس از بتن ریزی یک عایق رطوبتی مثل قیرو گونی اجرا کرد . بعد برای حفاظت از عایق یک لایه ملات ماسه سیمان روی ان کشید و سپس کفسازی نهایی با انولع متریال ها را اجرا کرد.

روش اجرای کف سازی روی زمین خشک
کفسازی روی زمین خشک بصورت یک لایه ملات بتن 10 سانتی متری اجرا می شود و پس از ان که ان را متراکم کردند سطحش را صاف می کنند و پوشش رویی را که میتواند از انواع متریال ها باشد اجرا می کنند.

مطالب مشابه  گچ کار حرفه ای چه ویژگی هایی دارد؟

بازسازی و تغییر دکوراسیون با تغییر کف پوش خانه

یکی از روش های بازسازی کف خانه تغییر دادن کف پوش می باشد. این امر هزینه بر و زمان بر است اما نتیجه ای که حاصل می شود بسیار رضایت بخش می باشد.

به خصوص خانه هایی که قدمت بیشتری دارند و یا خانه های جدیدی که به هر دلیلی کف پوش آن ها آسیب دیده است با تغییر کف پوش می توانند خانه یا محیط کار خود را نونوار کنند.

تیم بازسازی لوکس پلاستر به شما در این امر کمک خواهد کرد.

کلام اخر

البته کف سازی در مکان ها ی عمومی مثل پارک ها، پیست ها و … روش های اجرا و متریال های متعددی نیز دارد اما هدف ما در این مقاله اشنایی با کف سازی مابین طبقات بود.

با توجه به مطالبی که گفته شد کف سازی اهمیت زیادی جهت زیبایی ظاهری محیط، ایمن بودن کف و عایق بودن دارد و درست اجرا کردن ان می تواند به کیفیت کلی ساختمان کمک فراوانی کند و از اسیب های احتمالی جلوگیری کند.

ارتباط با ما

برای ارتباط مستقیم با تیم ما روی آیکون های رایچت و واتساپ در پایین صفحه کلیک کنید.

اجرای نازک کاری ساختمانبلاگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *