loading

چه سقفی برای سرویس بهداشتی مناسب است؟

دکوراسیون سرویس بهداشتی

سقف ها یکی از اصلی ترین و مهمترین قسمت های خانه می باشند. در مقاله های قبل از روش اجرای انواع سقف ها سخن گفته ایم. حال می خواهیم درباره فضایی از خانه که رطوبت و آب در آن جریان دارد مانند سقف سرویس بهداشتی برای شما مطالبی را ذکر کنیم.

 

برای اینکه از سقف در برابر آسیب ها در گذر زمان محافظت کنیم و عمر سقف را افزایش دهیم باید متریال سقف را متناسب با آن محیط انتخاب و اجرا کنیم. محیط هایی مثل حمام و سرویس های بهداشتی به دلیل رطوبت موجود در آن فضا باید طوری طراحی و اجرا شوند آسیبی به متریال های دیوار و سقف نرسد.

با تیم گچ کاری و کناف لوکس پلاستر همراه باشید تا  بیشتر با این موضوع آشنا شوید.

چه متریالی برای سقف سرویس بهداشتی بهتر است؟

سقف های پیشنهادی برای سقف سرویس بهداشتی ، سقف هایی هستند که یک‌پارچه و فلت باشند. مانند سقف های رابیتس و سقف کناف ، سقف کاذب کشسانی . در مناطق بالای شهر این متریال ها خیلی استفاده می‌شود.

کارفرمایانی که از لحاظ قیمت می‌توانند بودجه بیشتری برای این کار در نظر بگیرند می‌توانند از آکوآپنل‌ها با بیس سیمان در اجرای سقف سرویس بهداشتی استفاده کنند.
در صورت استفاده از سقف‌های کناف ، بهتر است از پانل های MR ( مقاوم در برابر رطوبت ) استفاده شود.

در سقف‌هایی که نیاز به گچ کاری دارند، می‌توانید مقداری سیمان سفید به ملات گچ اضافه کنید تا مقاومت آن را بالا ببرید.

اجرای سقف فضاهای مرطوب

ساخت و اجرای سقف ها ، با شیوه ها و متریال‌های مختلفی انجام می‌شود. این متریال‌ها با توجه به محیطی که سقف در ان اجرا می‌شود، یعنی محیط مرطوب ، نیمه مرطوب یا خشک، انتخاب می شود. در مقاله های قبل برخی از روش های اجرای سقف ها را معرفی کرده ایم. در این مقاله می‌خواهیم پیرامون سقف‌هایی که در فضاهای مرطوب اجرا می‌شود به خصوص سقف سرویس بهداشتی ؛ گفت و گو کنیم.

مطالب مشابه  قیمت گچ کاری چگونه محاسبه می شود؟

سقف های کاذب کناف ، سقف های گچ کاری شده، سقف های رابیتس و سقف های کشسانی از سقف هایی هستند که مناسب اجرا در فضاهای مرطوب هستند و در برابر رطوبت مقاومند.

با تیم گچ کاری و گچبری لوکس پلاستر همراه باشید تابیشتر با این سقف ها اشنا شوید.

چه سقف هایی مناسب سرویس بهداشتی نیستند؟

سقف‌های متحرک و طلقی برای سرویس‌های بهداشتی مناسب نیستند؛ زیرا سقف‌های متحرک معمولا رنگ روشن دارند که باعث کثیف شدن و نمای زشت ان می‌شوند. سقف های طلقی هم با بازو‌بسته شدن در صدای ناهنجاری ایجاد می‌کنند و به همین دلیل پیشنهاد نمی‌شوند.

سقف طلقی

سقف های مناسب در فضاهایی که رطوبت خیلی زیاد است، کدام است؟

در سقف پارکینگ‌ها و طبقات منفی، با توجه به میزان رطوبت، می‌توانید از همان سقف های رابیتس ، سقف کناف ، سقف های مشبک و سقف های گچ کاری در صورت کم بودن رطوبت استفاده کنید.
اما در سقف‌های کاذبی که بیشتر در معرض رطوبت و بخار آب هستند؛ مانند سقف استخرها، جکوزی، و طبقاتی که خیلی از سطح زمین پایین تر هستند، از آکوآپنل ها باید استفاده شود.

موردی که در این سقف ها باید به ان توجه کرد، این است که حتما همه حفره‌های سقف‌ها پوشانده شود و اصطلاحا سقف هوابند شده باشد. تا از نفوذ بخار به فضای بین سقف کاذب و سقف اصلی جلوگیری شود.

چرا که مواردی وجود داشته که، با وجود این که محیط خشک است، رطوبت از استخر اتاق مجاور به سقف رسیده و باعث تخریب سقف کاذب شده است.

سقف های مشبک کناف را می‌توانید با تایل‌های 60*60 از جنس پی وی سی اجرا کنید. سازه کشی و سپرهای این سقف‌ها همان سازه کشی کناف است اما جنس پی وی سی ان باعث افزایش مقاومت در برابر رطوبت می‌شود.

سپری ها نیز باید طوری انتخاب شود که در تماس با رطوبت دچار زنگ زدگی و کاهش کیفیت نشود؛ و چون در معرض دید است، نمای زشتی نداشته باشد.

مطالب مشابه  ایده برای نورپردازی خانه

سقف هایی که نیاز به گچ کاری دارند در این فضا را می توان، با ملاتی که به ان مکمل‌هایی افزوده شده که مقاومت ان را در برابر رطوبت بیشتر کرده، اجرا کرد. چرا که گچ کاری به تنهایی در برابر رطوبت مقاوم نیست و باعث تخریب گچ کاری می‌شود.

کاشی کاری سرویس

سقف های کشسانی

این سقف های کاذب نیز می‌توانند برای سقف سرویس بهداشتی و استخر مناسب باشند، چرا که جنس پی وی سی ان‌ها در برابر رطوبت مقاومت می‌کند.

سقف های کشسانی ، به سقف های کاذبی گفته می‌شود که؛ جنس پارچه ی پی وی سی ان، قابلیت کشسان دارد و در برابر حرارت تغییر اندازه می‌دهد و به اندازه‌ی دلخواه درمی‌آید. سپس روی پروفیل های مخصوص نصب می‌شود.

سقف‌های کاذب کشسانی قابلیت نورپردازی نیز دارند که باعث زیباتر شدن محیط نیز می‌شود.
این متریال بسیار نازک و سبک بوده؛ حمل ان اسان است و سرعت نصب بالایی نیز دارد. ضخامت این سقف در 0.18 الی 0.25 میلی متر تولید می‌شود.

قابلیت چاپ تصاویر دلخواه مانند سقف های اسمان مجازی در ان وجود دارد.
سقف کشسانی قابل شستشو و مقاوم است. همچنین غیر قابل اشتعال و با دوام بالاست.
تنوع رنگی زیاد و انتی باکتریال بودن از دیگر ویژگی‌های مهم این سقف کاذب کشسان است.

نحوه ی نصب ان نیز به به این صورت است که؛ پروفیل های مخصوص در اطراف سقف پیچ می‌شوند. بعد با گیره آن را معلق در سقف نگه می‌دارند.

سپس یک نفر توسط هیتر( حرارت دهنده ی ویژه ی سقف های کشسان که از زاویه مناسب به ان گرما می‌ دهد. ) با فاصله ی معینی به پارچه گرما می‌دهد و شخص دیگری با کاردک گوشه های سقف را به پروفیل ها متصل می‌کند. بعد گیره ها را برداشته و دیگر قسمت ها را نصب می کنند.

پس از پایان کار نیز توسط نوار درزگیر، کار درزگیری را انجام می دهند تا از نفوذ هرچیزی به داخل سقف جلوگیری شود.

دسترسی به تاسیسات پشت سقف سرویس بهداشتی

قرار دادن یک دریچه در سقف سرویس‌ بهداشتی ، برای دسترسی به تاسیسات پشت سقف، برای مدتی متداول شده بود. اما این کار مشکلاتی را به همراه داشت. اولا این کار نمای سقف  سرویس بهداشتی را زشت می‌کرد؛ بعد اینکه با پوشاندن ان با طلق که همان مشکل صدای ناهنجار به وجود می‌امد. پوشش چوب هم باعث به وجود امدن حشرات می‌شد.

مطالب مشابه  صفر تا صد گچ کاری (بخش اول: گچ کار ماهر )

این کار قالبا خیلی هم مورد استفاده قرار نمی‌گرفت. یعنی احتمال نیاز به دسترسی تاسیسات پشت سقف بسیار کم است؛ و انجام این کار به عیب هایش نمی ارزد.

مقایسه سقف های مناسب سرویس های بهداشتی

از لحاظ هزینه، می توان گفت که استفاده از تایل‌ها، مقرون به صرفه‌تر از بقیه گزینه هاست. کناف های معمولی و گچ کاری تقریبا هزینه ی برابری دارند. اما درصورتی که از کناف های فلت و گچ برگ ها استفاده شود هزینه ی ان افزایش می یابد.

زیرسازی سیمان کاری در اجرای رابیتس باعث افزایش هزینه های رابیتس کاری نسبت به گچ کاری می شود.

از لحاظ سرعت اجرای سقف‌های گفته شده توسط یک تیم، الویت بندی به ترتیب ابتدا با سقف کشسان، تایل های مشبک، کناف، سقف گچی و در نهایت رابیتس بندی است.

کلام اخر

درصورتی که زیبایی و یک دستی کار برای شما در الویت باشد، سقف‌های رابیتس و سقف گچی این توقع شما را برطرف می‌کنند و نسبت به سقف کناف در برابر رطوبت مقاوم تر هستند.
در حالت کلی باید توجه داشت که با بررسی شرایط، بودجه، محدودیت ها،زمان و سلایق خود، متریال مورد نظر را انتخاب کرد.

کیفیت و مزایای هر یک از متریال‌ها با هم متفاوت است؛ اما پیشنهاد تیم گچ کاری و کناف لوکس پلاستر، اجرای رابیتس یا سقف گچی است چرا که کیفیت نهایی این روش ها بسیار بالاست و اجرای هر نوع طرحی با ان امکان پذیر است.

ارتباط با ما

برای دریافت مشاوره رایگان روی آیکون واتساپ کلیک کنید.

بلاگگچکاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *